W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
WyBBory 2023

Wybbory 2023 (11): deregulacja Kodeksu pracy

Wybbory 2023 (11): deregulacja Kodeksu pracy

Następny postulat Klubu Jagiellońskiego to deregulacja Kodeksu pracy przy jednoczesnym wzmocnieniu Państwowej Inspekcji Pracy. Poniżej prezentujemy jego uzasadnienie oraz opinię Stanisława Szweda - lidera listy PiS.

Przypomnijmy, w naszym przedwyborczym cyklu publikujemy postulaty wyborcze, opracowane przez Klub Jagielloński –  pozarządowy think tank finansowany ze środków prywatnych darczyńców, niezależny od jakiejkolwiek partii politycznej. Każdy postulat komentują kandydaci startujący do parlamentu z naszego okręgu wyborczego.

Postulat: Deregulacja Kodeksu pracy przy jednoczesnym wzmocnieniu Państwowej Inspekcji Pracy.

Uzasadnienie: Obecnie obowiązujący Kodeks pracy, uchwalony w 1974 r., jest niedostosowany do realiów współczesnego rynku pracy. Ponadto jest przeregulowany i zawiera martwe przepisy, w efekcie przesadnie obciążając przedsiębiorców. Potwierdza to sporządzany przez Forum Odpowiedzialnego Rozwoju Indeks Elastyczności Zatrudnienia, w którym za 2020 r. Polska zajęła 27. miejsce na 41 badanych państw UE i OECD. Z kolei instytucjonalna słabość Państwowej Inspekcji Pracy sprawia, że wiele podstawowych praw pracowniczych nie jest respektowanych. Dlatego w parze ze wzmocnieniem PIP powinna iść deregulacja Kodeksu pracy, w tym zwiększenie elastyczności czasu pracy i mniej restrykcyjne regulacje dotyczące zatrudnienia. Postulat proponuje więc zmniejszenie liczby obowiązków zatrudniających przy ich jednoczesnym poważnym egzekwowaniu zamiast dotychczasowego szerokiego zakresu nieegzekwowanych praw. O potrzebie deregulacji Kodeksu pracy oraz wzmocnieniu PIP pisał dla nas Janusz Ruciński.

 

Opinia kandydata

Stanisław Szwed

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, poseł na Sejm RP III, V, VI, VII, VIII i obecnej IX kadencji

miejsce 1. na liście PiS 

Rolą Kodeksu pracy z jednej strony jest ułatwianie ochrony praw pracowniczych, a z drugiej strony umożliwianie normalnego funkcjonowania przedsiębiorców. Obecny Kodeks pracy był uchwalony co prawda w 1974 r., ale od tego czasu jest, w zależności od potrzeb, regularnie nowelizowany. Przykładem jest tegoroczna zmiana, która wprowadziła pracę zdalną na stałe do polskiego prawa, czy choćby realizacja tzw. dyrektywy rodzicielskiej UE, dotyczącej łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dzieci i życiem rodzinnym.Niemal 50-letnie obowiązywanie Kodeksu pracy nie oznacza więc stagnacji, ale ciągłą ewolucję polskiego prawa pracy, także w oparciu o wieloletni dorobek orzecznictwa i doktryny. Przepisy współczesnego Kodeksu pracy są więc według mnie kompromisem, korzystnym zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Oczywiście dla właściwego funkcjonowania rynku pracy istotne jest także przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa pracy, a kluczowa rola w tym zakresie przypada Państwowej Inspekcji Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy jest instytucją odrębną od organów rządowych i niezależną w zakresie swojego działania. Osobiście dobrze oceniam pomysł przyznania inspektorom inspekcji pracy większych uprawnień, a  tym samym wzmocnienia samej Inspekcji, ale uważam, że powinno się to odbywać na drodze dyskusji w Radzie Ochrony Pracy.

 

Partner akcji:

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart