W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
KulturaBB

Lalki zawładną miastem

Lalki zawładną miastem

Lalka z lodu, topniejąca podczas spektaklu. Przedstawienie, które można zobaczyć wyłącznie dzięki goglom VR.  6 października rozpocznie się 30 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej.

 

Tysiące widzów, kilkadziesiąt wydarzeń

Wydarzenie otworzy w niedzielę na Placu Wojska Polskiego wyjątkowy spektakl, w wykonaniu Teatru Klinika Lalek z Wolimierza. Wieczorne przedstawienie zatytułowane Cyrk Tarabumba – to cyrk bez udziału zwierząt, sztuka nadmarionet, animowanych przez człowieka. Publiczność zobaczy ogromne lalki zwierząt, wykonane w skali 1:1.

Jacek Popławski, dyrektor naczelny i artystyczny Banialuki powiedział na konferencji prasowej poświęconej festiwalowi, że przez sześć festiwalowych dni Bielsko-Białą odwiedzi ponad 160 artystów z całego świata. – W programie jest 51 wydarzeń. Liczymy na obecność nawet ponad 10.000 widzów – wyjaśnił.  

W Bielsku-Białej gościć będą teatry i grupy studenckie z dziewięciu krajów: Niemiec, Czech, Francji, Hiszpanii, Słowacji, Armenii, Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Polski.  

Tegoroczny festiwal nie ma charakteru konkursu, bo - jak wyjaśnił dyrektor - wydarzenie przez bardzo wiele lat było przede wszystkim spotkaniem, świętem, możliwością poznania się wielu kultur. I do tej tradycji, w tej jubileuszowej edycji się odnosi. – W czasach „żelaznej kurtyny” w Bielsku-Białej Wschód spotykał się z Zachodem. Tutaj pojawiały się m.in. spektakle z Azji. Dookoła była szarość, a w naszym mieście trwało święto lalkarstwa – podkreślił dyrektor. Nagrody wręczą jedynie stowarzyszenia branżowe.

Formuła konkursowa kolidowałaby by także z ogromną różnorodnością spektakli, które można będzie oglądać w październiku. – Przedstawienia będą dedykowane widzom od 1 roku życia do 18 i wyżej. Jak ocenić tak różne formy, różne podejścia? - pytał podczas spotkania z dziennikarzami dyrektor.

Obecny na konferencji prezydent Bielska-Białej, Jarosław Klimaszewski podkreślił, że trzydziestolecie festiwalu musiało odbyć się w odpowiedniej formie i ilości. – Sądząc po programie, tak właśnie jest. Właśnie walczymy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury i to wydarzenie świetnie się wpisuje w nasze zabiegi. Wszystkich serdecznie zapraszam do udziału w teatralnym święcie – dodał.

 

Lód, ciało, owady, gogle  

Theatre de L'Entrouvert  z Francji pokaże monodram Gdziekolwiek, inspirowany powieścią Edyp w drodze Henry’ego Bauchau.  Upadły Edyp pojawi się w postaci lodowej kukły, która stopniowo zamienia się w wodę, a następnie w mgłę, by wreszcie zniknąć w lesie erynii, miejscu jasnowidzenia. Wewnętrzna ewolucja tej mistycznej postaci jest odzwierciedlona w metamorfozie wody. – Odpowiednio będziemy musieli obniżyć temperaturę widowni – przyznał dyrektor.  

Podczas widowiska  pt: Body concert, teatru Lone Wolf Trobe z USA, publiczność podziwiać będzie tancerza, który ożywia rozczłonkowane części ciała. Aktor zagra rękoma, nogami - całe jego ciało weźmie udział w animacji. Ten spektakl to bardzo indywidualna podróż do wnętrza naszej jaźni, gęsty od znaczeń. W czasie jego trwania nie pada ani jedno słowo.

Puppentheater Zwickau zaprezentuje dwie sztuki: Poszukiwaczy złota” i Króla Olch. Niezwykła będzie ich prezentacja. Nie zostaną bowiem wystawione na scenie. – Historię można poczuć z bliska w całej jej intensywności, dzięki goglom VR. Teatr przywiezie do nas 30 gogli VR i krzesła bez oparć. To ciekawostka, która sprawdziła się w czasie pandemii koronawirusa. Można było sobie wtedy zamówić spektakl do domu – dodał Jacek Popławski.

Krakowski teatr „Groteska” przyjedzie na festiwal ze spektaklem dla dzieci od pierwszego roku życia! Będzie to przedstawienie, co zrozumiałe, w którym nie ma za dużo akcji, nie ma zmian świateł czy zmian muzyki; będzie okazją, aby malutkie dzieci i ich przestraszeni rodzice poczuli się w teatrze dobrze. W spektaklu W trawie. Laboratorium sensoryczne mali widzowie będą mogli obserwować życie owadów, a po zakończonej akcji scena i scenografia będą do ich całkowitej dyspozycji.

Banialuka zaprezentuje trzy swoje spektakle: Ślub Agaty Biziuk, Małego Księcia Filipa Jaśkiewicza i Koziołka Matołka w Afryce Marka Zákostelecký’ego.

Festiwal potrwa do 11 października. Ostatnim akcentem także będzie przedstawienie plenerowe. Lipski Teatr Titanic zaprezentuje przedstawianie Upside down. To spektakl 360°. Łączy w sobie teatr fizyczny, taniec wertykalny, sztukę kinetyczną i projekcję wideo. Sceną jest metalowa kula o wysokości siedmiu metrów, która może poruszać się we wszystkich kierunkach. Trzech wykonawców staje się częścią fikcyjnego świata, który przez upór i żądzę władzy zaczyna być niestabilny – i w końcu wywraca się do góry nogami. Artyści tracą grunt pod nogami, zataczają się, upadają i szukają wsparcia.

Pierwszy Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej odbył się w 1966 roku. 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart