W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
BBiNGO

„Trojanki” – spektakl, jakich mało

„Trojanki” – spektakl, jakich mało

Mroźna niedziela, dzień chyli się ku zachodowi, a pod nogami śnieg skrzy. Tymczasem w auli Towarzystwa im. Mikołaja Reja ma miejsce gorąca premiera filmowa, której data przypada na Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnością. 

Bielski pokaz "Trojanek" jest jednym z trzech, które było można zobaczyć w Europie, bowiem udział w wydarzeniu biorą także organizacje społeczne z Grecji i Portugalii.

W ekranizacji widowiska, oprócz profesjonalnych artystów udział biorą amatorzy, a wśród nich osoby z niepełnosprawnością.

Przedstawienie powstało z inspiracji antyczną historią, ale poruszany w nim temat losów kobiet jest ponadczasowy. W przejmujący sposób dotyka zagadnień dotyczących prześladowania, przemocy i dyskryminacji. Działania twórcze nawiązują do greckiej tragedii „Trojanki” Eurypidesa, tekstu literackiego, który jako pierwszy traktował o katastrofalnych skutkach wojny i przymusowego wysiedlenia ludzi, nieszczęściach, które dotykają przede wszystkim kobiety i dzieci. Pokazuje ich cierpienie w niebezpiecznym świecie i utrzymujące się zagrożenie wojną oraz jej konsekwencjami.

To, co wyróżnia spektakl na tle innych o podobnej problematyce, to działania sceniczne rozgrywające się w różnych konwencjach, czerpiących ze sztuki teatru lalek i żywego planu. Ta bardzo surowa forma przekazu sprawia, że publiczność zgromadzona na widowni chłonie treści każdą komórką swojego ciała. Współczesna sztuka ma bowiem to do siebie, iż daje odbiorcy ogromne pole do uruchomienia własnej wyobraźni. Nie daje widzowi gotowych rozwiązań, ale zmusza go do myślenia. Udział w takim wydarzeniu powoduje, że odbiorca po spektaklu nie jest w stanie tak po prostu wstać i "z kina w życie wyjść". Usłyszane treści i oglądnięte obrazy jeszcze długo będą w nim pracować. Tym bardziej, że w filmie biorą udział osoby z niepełnosprawnościami, które w czasach, gdy historia „Trojanek” powstawała, były wypychane poza nawias społeczeństwa i odzierane z godności. 

***

Widowisko „Trojanki” jest współfinansowane z programu Kreatywna Europa i realizowane w ramach projektu D.I.V.A. - różnorodność, włączenie i widoczność w sztuce.

D.I.V.A. – Diversity, Inclusion and Visibility In Arts, to projekt, którego celem jest zwiększenie odporności i wyzdrowienia po pandemii, która spowodowała depresję kulturową oraz zapewnienie partnerom perspektyw budowania potencjału poprzez współpracę, wymianę dobrych praktyk i dzielenia się doświadczeniami. W ciągu ostatnich kilku lat mali operatorzy kulturalni najbardziej ucierpieli pod względem operacyjnym i finansowym związanym z możliwością tworzenia dzieł kreatywnych, zwłaszcza ci, którzy już wcześniej borykali się z trudnościami np. grupy wykonawców niepełnosprawnych. 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart