W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
HistoriaBB

Tramwajem do… Szczyrku

Tramwajem do… Szczyrku

Komunikacja tramwajowa działała w Bielsku w latach 1895-1971. Pierwsza próbna jazda bielskiego tramwaju elektrycznego  23 października 1895 roku wypadła pomyślnie i 11 grudnia uruchomiono regularną linię tramwajową z dworca kolejowego do Cygańskiego Lasu (miała długość prawie 5 kilometrów).  

Podczas  okupacji niemieckiej komunikacja tramwajowa funkcjonowała normalnie. Walki o Bielsko, w lutym 1945 roku, nie spowodowały większych strat w trakcji a tabor przetrwał  nie- uszkodowy w zajezdniach.

 

A może by tak do Szczyrku ? 

27 marca 1950 roku w lokalu świetlicy Banku Inwestycyjnego w Białej Krakowskiej zebrali się na zwyczajnym walnym zgromadzeniu członkowie Oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego w Bielsku-Białej (oddziały PTT w Białej i Bielsku połączyły się w czerwcu 1945 roku). W protokole z tegoż zebrania zapisano (na stronie 8) – z uwagi na niedostateczną komunikację autobusową  na linii Szczyrk-Bielsko-Biała proponuję by wystąpić z wnioskiem do Ministerstwa Komunikacji o przedłużenie linii tramwajowej do Szczyrku. Autorem wniosku był członek zarządu Oddziału PTT Leon Łaciak. Na poszczególne interpelacje wyjaśnień udzielał prezes Oddziału PTT mgr Tomasz Wróbel  stwierdzając, że budowa kolei elektr. do Szczyrku byłaby bardzo pożądana ale na razie w tej sprawie jeszcze nie można podać żadnych danych. PTT interweniowało w Zw. Zawodowych, które proponowały by, kosztem budowy wyciągu, budować drogę lądową (cyt. dosłowny z protokołu).   

 

Plan sześcioletni

W roku 1949 rozpoczęto realizację tzw. planu sześcioletniego, którego celem była  budowa gospodarki socjalistycznej. Bielska Kolej Elektryczna (taką nazwę nosiła od 27 lutego 1945 r.) miała w planach budowę 4 nowych linii: do Aleksandrowic, Straconki, pod Szyndzielnię i do Szczyrku. W rezultacie powstała tylko jedna nowa linia – jednotorowa trasa o długości 2,6 km z jedna mijanką i końcową pętlą na Hulance (pierwsza tego typu w Bielsku). W lipcowe święto odrodzenia roku 1951 miała miejsce uroczysta inauguracja. Przejazd od dworca na Hulankę trwał 16 minut zatrzymując się po drodze na 6 przystankach. Do jej powstania przyczynili się w znacznym stopniu bielszczanie, pracując społecznie przy jej budowie.

 

Współczesność

Dzisiaj  ani tramwaj ani pociąg nie dojeżdżają do Szczyrku. Około połowy lat 80. ubiegłego stulecia pojawiła się koncepcja (powstało nawet studium wykonalności) budowy odnogi linii kolejowej od stacji Wilkowice-Bystra do Szczyrku. Stacja końcowa miała być zlokalizowana w okolicy ówczesnego campingu PTTK Skalite. Nie są znane powody  zaniechania działań w tym kierunku.

Szkoda, bo dzisiaj  dojazd do Szczyrku i znalezienie miejsca do parkowania stanowią stanowią dla przyjezdnych spore, graniczące momentami z cudem, wyzwanie. Szczególnie w w okresie zimowym. 

 

foto: Ole Iskov / beskidia.pl

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart