W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
HistoriaBB

Lux-torpeda w Bielsku-Białej

Lux-torpeda w Bielsku-Białej

 

26 maja 1938 roku na bielskim dworcu kolejowym pojawiła się lux-torpeda. Można nią było pojechać do Zakopanego.

W okresie międzywojennym tabor Polskich Kolei Państwowych stanowiły, w początkowym okresie, pojazdy przejęte od zaborców; wśród nich znalazł się jeden austriacki wagon spalinowy o aerodynamicznych kształtach. Jego eksploatacja była, w porównaniu do taboru korzystającego z parowozowej pary, znacznie efektywniejza.

W 1933 roku wypożyczono od firmy Austro-Daimler-Puch; a po pomyślnym zakończeniu prób odkupiono wagon spalinowy, określany jako „luxtorpeda” i oznaczony przez PKP SAx 90080. W fabryce lokomotyw Fablok w Chrzanowie inż. Klemens Stefan Sielecki zmodyfikował plany austriackiego wagonu, co pozwoliło na wyprodukowanie 5 własnych pojazdów tego typu. Były one tańsze w zakupie i eksploatacji tańsze od modelu austriackiego. 

Wszystkie 6 wagonów do wybuchu II wojny światowej stacjonowało w Krakowie i obsługiwały najbardziej znane i popularne trasy: Kraków-Zakopane, Kraków-Katowice i Kraków-Krynica. Nowoczesny kształt, luksusowe wyposażenie (wyłącznie miejsca pierwszej klasy) i wysoka cena biletów sprawiły, że na podróż stać było tylko osoby o wysokim statusie materialnym.

A co to ma wspólnego z Bielskiem? Okazuje się, że ma bo lux-torpeda jeździła do Zakopanego (i to kilkakrotnie) także z Bielska. „Echo Beskidzkie” w numerze 39 z 18 maja 1938 roku zamieściło na stronie 3 krótką notkę "Znów lux-torpeda do Zakopanego". W czwartek. 26 bm. w Święto Wniebowstąpienia. odejdzie Lux-torpeda z Bielska do Zakopanego. Wyjazd z Bielska ok. godziny 7-mej, powrót – ok. godz 23-ej. Cena biletu Bielsko – Zakopane – Bielsko zł 11.80. Zgłoszenia przyjmuje do 20 bm. w godz. urzędowych biuro P.T.T., Bielsko, Pierackiego 5. (pisownia oryginalna)

Był to, zatem kolejny wyjazd lux-torpedą do Zakopanego, ale nie ostatni. W 43 numerze z 1 czerwca 1938 w notce W „lux-torpedzie” do Zakopanego” po raz kolejny zapraszano na dwudniową wycieczkę w Tatry.

Do dzisiaj nie zachował się żaden z 6 egzemplarzy, które w latach 30. XX wieku kursowały do Zakopanego; dwa ostatnie pocięto 70 lat temu i ślad po nich zaginął. Zostały tylko stare zdjęcia i wycinki prasowe. 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart