Mieszkańcy Hałcnowa borykają się ze sporymi utrudnieniami związanymi z budową drogi ekspresowej S1. Za kilka lat powinni jednak sporo na tej inwestycji zyskać. Dzięki tej budowie powstanie bowiem także obwodnica centrum dzielnicy, co powinno uspokoić ruch w centrum miasta.
Już teraz o przygotowanie projektu odpowiedniej organizacji ruchu po wybudowaniu obwodnicy zaapelował do władz miasta radny Bronisław Szafarczyk. – Projekt taki powinien uporządkować problematykę ruchu ciężkiego - bo wystarczy wskazać, że obecnie ten problem nie jest jednolicie rozwiązany. Dla przykładu - na ul. Janowickiej obowiązuje ograniczenie do 10 t, zaś na ul. Hałcnowskiej do 8 t. Uruchomienie obwodnicy pozwoli też na wprowadzenie odpowiednich ograniczeń w centrum dzielnicy. Z pewnością należy rozważyć ograniczenie do 3,5 - z rozwiązaniami uspokajającymi ruch na odcinku, na którym obecnie obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h – zauważa radny. Szafarczyk podkreśla, że projekt ten powinien być skoordynowany z nowym zagospodarowaniem centrum Hałcnowa. – Celowe jest, by na ul. Wyzwolenia wprowadzić rozwiązania uspokajające ruch przede wszystkim nową geometrią drogi, wynikającą z zastosowania rozwiązań rodem ze strefy woonerf – uważa radny.
Wydaje się, że władze miasta nie podzielają opinii radnego. Co prawda w odpowiedzi na interpelację zastępca prezydenta Bielska-BiałejPrzemysław Kamiński stwierdził, że zasadnym będzie podjęcie działań mających na celu wykonanie projektu obejmującego swoim zakresem ograniczenia tonażowe, prowadzenie przewozu towarów niebezpiecznych, systemu drogowskazowego wraz z systemem oznakowania dzielnicy Hałcnów, jednocześnie zauważył jednak, że: ulica Wyzwolenia posiada już takie formy uspokojenia ruchu jak wzbudzana sygnalizacja świetlna, rondo u zbiegu ul. Wyzwolenia i ul. Janowickiej. Kamiński przypomniał o planowanej budowie rond w rejonie skrzyżowania ul. Wyzwolenia z ul. Zagrody oraz w rejonie skrzyżowania ul. Wyzwolenia z ul. Krzemionki. Zdaniem urzędnika wymienione rozwiązania w skuteczny sposób obniżają prędkość pojazdów, a także podnoszą bezpieczeństwo pieszych.
Przypomnijmy, że obwodnica centrum Hałcnowa przebiegała będzie wzdłuż budowanej trasy S1. Zaczynała się będzie na wysokości ulicy Kolonia, a kończyła w rejonie skrzyżowania z ulicą Zagrody. Zgodnie z zawartym porozumieniem zbudowana zostanie wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasto Bielsko-Biała. GDDKiA odpowiada za odcinek od skrzyżowania ulic Wyzwolenia i Zagrody do ulicy Księży Las. Ta część inwestycji nabiera już realnych kształtów, powstaje bowiem jako droga serwisowa budowanej trasy S1. Jej ślad jest już wyraźnie widoczny. Trwają roboty ziemne, zbudowano kanalizację deszczową, rozpoczęto roboty nawierzchniowe.
Gorzej wygląda sytuacja odcinka za który odpowiada miasto. Co prawda opracowano dokumentację techniczną i trwają procedury związane z wydaniem pozwolenia na budowę, jednak zadanie nie ma zabezpieczenia finansowego w postaci odpowiednich wpisów do budżetu miasta.
foto: GDDKiA