Podczas inauguracyjnego koncertu 26. Festiwalu Kompozytorów Polskich usłyszeliśmy wybrane utwory filharmoniczne tegorocznego bohatera, Wojciecha Kilara, w tym przebojową, znaną i lubianą Orawę.
Od ponad ćwierćwiecza początek października to w Bielsku-Białej czas Festiwalu Kompozytorów Polskich, który dziś nosi imię Henryka Mikołaja Góreckiego, przez wiele lat patrona tego muzycznego wydarzenia, konsekwentnie organizowanego przez bielski samorząd przy wsparciu środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 5 października w Bielskim Centrum Kultury zainaugurowaliśmy tę ważną dla kultury muzycznej miasta trzydniową imprezę po raz 26., a jest ona tym razem okazją do przywołania twórczości jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów współczesnych Wojciecha Kilara w 10. rocznicę jego śmierci. Koncert inauguracyjny składał się z wybranych utworów symfonicznych w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy. – Udział tej orkiestry i Marka Mosia, jej dyrygenta, jest absolutnie nieprzypadkowy, a całkowicie zamierzony. To dla tego zespołu Wojciech Kilar napisał Ricordancę, którą dzisiaj usłyszymy. Marek Moś to nie tylko wspaniały dyrygent, kameralista, skrzypek, ale i przyjaciel Wojciecha Kilara, więc ten koncert będzie miał dla niego specjalne znaczenie – powiedział na wstępie dyrektor artystyczny festiwalu Andrzej Kosowski, witając licznych gości z prezydentem miasta Jarosławem Klimaszewskim na czele.
Jako pierwsze usłyszeliśmy Preludium chorałowe, składające się z trzech preludiów wykonywanych bez przerwy. Drugi utwór - Ricordanca - pozwolił zaprezentować się w pełni orkiestrze AUKSO w jej wirtuozerii, a słuchaczom odnaleźć i rozpoznać indywidualny język Wojciecha Kilara - charakterystyczną rytmikę, powtórzenia motywiczne i wspaniałe operowanie dynamiką.
Równie znakomicie zabrzmiał bodaj jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Kilara zamykający tatrzański cykl nawiązujący do muzyki Podhala, znana nie tylko w Polsce Orawa. Aukso wykonała ją żywiołowo i z iście góralskim temperamentem, ukazują wszystkie atuty tego doskonałego utworu.
Po krótkiej przerwie usłyszeliśmy poruszający II Koncert fortepianowy z 2010 roku z udziałem znakomitego pianisty Piotra Sałajczyka, który świetnie sprostał wysokim wymaganiom partytury, a wraz z orkiestrą stworzył interpretację, którą publiczność nagrodziła gromkimi oklaskami. – Ogromnie dziękujemy, jesteśmy wzruszeni – powiedział Marek Moś. Był bis i owacja na stojąco.
Inauguracyjny koncert tego samego dnia przed południem poprzedził koncert edukacyjny Bielskiego Towarzystwa Muzycznego. To stały element festiwalowego programu, przygotowywany z myślą o młodych słuchaczach, by zachęcić ich do rozumienia i polubienia muzyki klasycznej.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej realcji filmowej z otwarcia festiwalu.