W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Stellantis ma 18 mld euro zysku, ale w Bielsku-Białej likwidacja fabryki

Stellantis ma 18 mld euro zysku, ale w Bielsku-Białej likwidacja fabryki

Koncern Stellantis, do którego należy fabryka silników w Bielsku-Białej, ogłosił wyniki finansowe za 2023 rok. Kryzysu nie widać: wzrosły przychody i zysk, ale koncern i tak przeprowadzi "optymalizację", obejmującą w wielu zakładach (np. w naszym mieście) także zwolnienia pracowników.

Koncern Stellantis, do którego wciąż jeszcze należy bielska fabryka, to światowy motoryzacyjny gigant, do którego należą takie marki jak Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, DS, Abarth, Ram, Maserati, Abarth czy Vauxhall. Wspólne nakłady na badania i rozwój, wspólne elementy konstrukcyjne i masowość produkcji najwyraźniej są dobrym sposobem na biznesowy sukces globalnej firmy. Według danych zaprezentowanych właśnie przez Stellantis, w 2023 r. przychody netto wzrosły o 6 proc. w porównaniu z 2022 r., osiągając 189,5 mld euro, zysk netto wzrósł o 11 proc. do 18,6 mld euro. Koncern chwali się też 21 procentowym wzrostem sprzedaży „elektryków” i 27 procentowym wzrostem pojazdów niskoemisyjnych. W USA Stellantis zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży hybryd. 

Stellantis poinformował także, że rekordowym zyskiem podzieli się z pracownikami. W 2024 roku firma wypłaci swoim pracownikom na całym świecie prawie 1,9 miliarda euro (to ok. 8,25 mld złotych) w uznaniu za ich osiągnięcia i wkład w wyniki finansowe osiągnięte przez firmę w 2023 r. W ubiegłym roku z podobnego mechanizmu skorzystało około 95 proc. pracowników koncernu. W 2024 r. pracowników objętych tym programem ma być 242 000. To oznacza, że na głowę pracownika przypada statystycznie ok. 7 851 euro, czyli ok. 34 tys. zł na głowę.

Mimo znakomitych wyników finansowych i olbrzymich premii, szef Stellantisa, Carlos Tavarez, podtrzymuje jednak zapowiedzi „optymalizacji” zatrudnienia w niektórych spółkach grupy, co oznacza po prostu zwolnienia pracowników. W Polsce Stellantis ma zakłady w Tychach, Gliwicach, Skoczowie i Bielsku-Białej (w trakcie likwidacji).

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart