Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego opublikował dane dotyczące transportu publicznego w 2023 roku. Jest lepiej, ale czy dobrze?
Po pandemicznym załamaniu w komunikacji publicznej sytuacja w ubiegłym roku wróciła do normy. Autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przewiozły w ciągu roku prawie 21,5 mln pasażerów. Porównując rok 2022 do 2023 widoczny jest wzrost liczby przewiezionych pasażerów o ok. 1,2 mln natomiast w porównaniu roku 2021 do 2023 – wzrost wyniósł ok. 1,8 mln pasażerów.
Jednym z czynników sprzyjających wzrostowi liczby pasażerów jest utrzymywaniu cen przejazdów na dotychczasowym poziomie. Pomimo licznych zmian cenników biletów (wzrostu cen) w kraju oraz w regionie – w Bielsku-Białej nie podniesiono cen biletów za przejazdy komunikacją miejską od trzech lat. Mimo to w 2023 roku o 15% wzrosły przychody MZK ze sprzedaży biletów: pasażerowie zostawili w kasie MZK 28,4 mln złotych.
Niepokoić może spadek liczby tzw. wozokilometrów, czyli łącznej liczby kilometrów przejechanych przez wszystkie miejskie autobusy – w ubiegłym roku pokonały one 7 545 796 kilometrów, o ponad 200 000 km mniej niż rok wcześniej i prawie 300 000 km mniej, niż w rekordowym 2021 roku.
Według danych Wydziału Komunikacji UM koszt funkcjonowania transportu publicznego w mieście wyniósł w 2023 roku 89 mln 646 tys. złotych, o 10,5 mln zł więcej niż w roku poprzednim. Oznacza to, że 1 km kursu autobusu kosztował 11,88 zł. W bieżącym roku koszt działalności MZK wyniesie prawie 100 mln złotych.
MZK na kilku liniach zwiększył częstotliwość kursów. Dotyczyło to linii nr 1 i 8 (w weekendy i wakacje), linii nr 4 (poranny szczyt), linii nr 6 (dni robocze wakacyjne), linii nr 16 (w okresie VI-X) oraz linii nr 34 (w dni wolne). Nastąpiły też niewielkie zmiany tras przejazdów linii 10, 17 i 24 oraz przede wszystkim linii nr 13 (w związku z zamknięciem wiaduktu na ul. Kwiatkowskiego). Zlikwidowano dwie linie: P1 (obsługę zakładu Proseat w strefie przemysłowej przejęła linia P2) oraz linię nr 9, której trasę częściowo włączono do nowej trasy linii nr 17). Uruchomiono też w ubiegłym roku 8 nowych przystanków autobusowych.
Jeśli chodzi o infrastrukturę, to w ubiegłym roku zbudowano 2 nowe perony do wsiadania i wysiadania (naprzeciw Hotelu Prezydent oraz na przystanku Długa/Bystrzańska) oraz postawiono 10 wiat przystankowych. Doraźne remonty objęły 30 wiat, wymieniono 53 szyby na przystankach oraz 75 razy usuwano graffiti, nielegalne ogłoszenia itp. Od początku 2023 roku uruchomiony został nowy Punkt Obsługi Pasażera, zlokalizowany w kamienicy przy ul. Krasińskiego 6/9; zastąpił on zlikwidowaną kasę biletową MZK przy ul. Sukienniczej. Pomieszczenia pod siedzibę nowego punktu zostały gruntownie wyremontowane, utworzono nowoczesną przestrzeń dostosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych.
Od maja 2023 roku uruchomiony został nowy kanał dystrybucji biletów umożliwiający bezgotówkowy zakup biletów MZK poprzez kasowniki mobilne. W kasownikach można zakupić bilet jednorazowy, bilet czasowy 60-minutowy, bilet czasowy 24-godzinny, bilet za bagaż oraz bilet weekendowy „Rodzina+”. Niestety, jest też krok w tył: w biletomatach stacjonarnych nie można już płacić kartą, niezbędna jest gotówka.
Wydział Komunikacji bardzo pozytywnie ocenia funkcjonowanie komunikacji publicznej w okresie Wszystkich Świętych. Wprowadzenie buspasa na ul. Karpackiej, zwiększenie częstotliwości kursowania linii nr 7 (co7,5 minuty w szczycie) oraz bezpłatne w tym dniu przejazdy spowodowały, że tylko 1 listopada przewieziono na tej linii 11 635 pasażerów (68 na jeden kurs). Stanowi to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do 2022 roku.