Bielscy rowerzyści z utęsknieniem czekają na wiosenną pogodę, która pozwoli im skorzystać z jednośladów. Równie złaknieni są informacji o nowych ścieżkach rowerowych, których w Bielsku-Białej brakuje. Sprawdziliśmy, czy w budżecie miasta na rok 2025 zaplanowano wydatki na ten cel.
O tym, że infrastruktura ścieżek rowerowych służących do komunikacji po mieście nie jest w Bielsku-Białej dobra wiedzą wszyscy, którzy chcieli kiedykolwiek skorzystać z roweru nie tylko rekreacyjnie, ale także jako pojazdu służącego do przemieszczania się po mieście. Od wielu lat mówi się, że ścieżki będą rozbudowywane, jednak w praktyce niewiele się zmienia.
W budżecie miasta oraz Miejskiego Zarządu Dróg na rok 2025 nie zaplanowano na chwilę obecną żadnych wydatków związanych z budową i rozbudową ścieżek rowerowych. Nie znaczy to na szczęście, że ścieżki w ogóle nie będą budowane. Są one zaplanowane w ramach prowadzonych inwestycji drogowych, jak chociażby przebudowy ul. Piastowskiej czy budowy wiaduktu w ciągu ulicy Kwiatkowskiego.
Możliwe także, że w ciągu roku środki na budowę ścieżek rowerowych pojawią się w planie finansowym miasta. Wszystko dzięki dwóm projektom, na dofinansowanie których władze Bielska-Białej złożyły wnioski jeszcze w roku 2024. Chodzi o budowę na terenie miasta Bielska-Białej krajowej trasy rowerowej VeloBiała. Jeśli zostaną one zakwalifikowane do dofinansowania, władze Bielska-Białej zapowiedziały zabezpieczenie w budżecie miasta niezbędnych funduszy na ich realizację.
Pierwszy z wniosków dotyczy utworzenia trasy VeloBiała w południowej części miasta, od rejonu skrzyżowania z ulicą gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego do rejonu pętli autobusowej Mikuszowice Śląskie i dalej – wzdłuż drogi ekspresowej S-1 – do granicy z gminą Wilkowice. W ramach zadania planowana jest m.in. przebudowa istniejącej ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Partyzantów i ul. Bystrzańskiej. Trasa będzie liczyła ok. 3,45 km. W ramach projektu powstaną również ciągi piesze oraz miejsca odpoczynku rowerzystów. Całkowita wartość projektu wyceniona została na 34 702 788,14 zł, zaś dofinansowanie ma wynieść 17 186 000,00 zł.
Drugi złożony wniosek dotyczy północnego odcinka VeloBiała w granicach Bielska-Białej. Chodzi o budowę ścieżki rowerowej biegnącej wałem przeciwpowodziowym wzdłuż Białki, o długości około 1,65 km, od rejonu ulicy Mazańcowickiej do granicy z Czechowicami-Dziedzicami. Na odcinku tym powstać ma dodatkowo MOR (miejsce obsługi rowerzystów). Ścieżka połączona będzie z istniejącą ścieżką wzdłuż ul. Michała Grażyńskiego: z poziomu skrzyżowania oraz jako przejazd pod ul. Mazańcowicką.
W ramach zadania ma także zostać wykonane nowe oznakowanie istniejącej już ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Grażyńskiego (od ul. Mazańcowickiej do ronda Ofiar Katynia) zgodne ze standardami wskazanymi w Regionalnej Polityce Rowerowej.
Wartość całkowita projektu oszacowana została na 8 801 147,30 zł, zaś wnioskowane dofinansowanie to 5 366 165,14 zł.
Realizację obu zadań zaplanowano w projektach od trzeciego kwartału bieżącego roku do końca roku 2027.