Nie na wiele się zdały konsultacje społeczne w sprawie wysokości opłat za pozostawienie pojazdu w strefie płatnego parkowania w Bielsku-Białej, o których pisaliśmy tutaj. Zmiany zaproponowane przez prezydenta miasta w listopadzie zeszłego roku wejdą w życie od 1 lutego.
Od 8 do 22 listopada prowadzone były konsultacje społeczne w sprawie podniesienia opłat za parkowanie. Wpłynęło 12 uwag, z których 11 zostało odrzuconych przez Prezydenta jako projektodawcę zmian. Jedyna uwzględniona uwaga dotyczyła zmiany treści uzasadnienia, a nie samej uchwały.
Podczas sesji Rady Miejskiej, która miała miejsce 19 grudnia, radni bez wprowadzania własnych poprawek przyjęli uchwałę zmieniającą wysokość stawek.
– W związku z potrzebą wzbudzenia rotacji stale zwiększającej się liczby parkujących pojazdów w strefie płatnego parkowania, ograniczenia czasu parkowania w obrębie pasów drogowych na terenie śródmieścia, zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów poszukujących wolnych miejsc parkingowych, a także poszanowania istniejącej infrastruktury drogowej i środowiska naturalnego, zasadnym jest urealnienie obowiązujących stawek opłat za postój w SPP uwzględniających powyższe cele – informował na sesji dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Patryk Owcarz.
W efekcie przyjętej uchwały stawki od 1 lutego będą wyglądać następująco:
- za pierwszą godzinę postoju – 4,50 zł (obecnie 3,50 zł)
- za drugą godzinę postoju – 5,00 zł (obecnie 4,00 zł),
- za trzecią godzinę postoju – 5,50 zł (obecnie 4,50 zł),
- za każdą następną godzinę postoju – 4,50 zł (obecnie 3,50 zł).
Nie ulegnie zmianie opłata za 30 minut postoju, czyli 2,00 zł, co jest opłatą minimalną.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o drogach publicznych, opłata pobierana jest za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Rada Miejska ustala jej wysokość, która nie może przekraczać dla pierwszej godziny parkowania 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia. Art. 13b ust. 5 ustawy o drogach publicznych mówi, że przy ustalaniu stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłat przez pierwsze trzy godziny postoju, przy czym progresja ta nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Natomiast stawka za czwartą i za kolejne godziny postoju nie może przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.