Poniedziałek 13 stycznia 2025 roku zapisze się w historii bielskiego drogownictwa. Po wielu latach oczekiwań ogłoszony został bowiem przetarg na opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Dokładnie o godzinie 9.00 na stronach internetowych ukazało się ogłoszenie o przetargu, którego przedmiotem jest przygotowanie projektu budowlanego 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S52 pomiędzy węzłami Suchy Potok w Bielsku-Białej (likwidowany właśnie „zakręt idiotów”) i Bulowicami w gminie Kęty. Zakres opracowania obejmuje przeprowadzenie badań geologicznych, opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. Oferty można składać do końca lutego, a na przygotowanie dokumentacji wykonawca będzie miał 2 lata od popisania umowy. Po tym czasie ogłoszony zostanie kolejny przetarg, tym razem już na realizację inwestycji. Nową drogą kierowcy powinni pojechać w 2031 lub 2032 roku.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego w Kętach prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski powiedział: – Ta droga jest jak Yeti: wszyscy o niej mówili, ale nikt jej nie widział Połączenie naszego miasta z Krakowem było postulatem wszystkich samorządowców z Bielska-Białej, wszystkich moich poprzedników. Dziś się to krystalizuje.
Nowa droga rozpoczynała się będzie na obwodnicy Bielska-Białej, na powstającym obecnie węźle Suchy Potok (popularny „zakręt idiotów”) i od północy ominie Kozy, a następnie – od południa – Kęty. Powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, gdzie trasa połączona zostanie z dzisiejszą DK52.
Co ważne, drogowcy nie chcą poprzestać tylko na tym odcinku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Za kilka dni ogłoszony ma być podobny przetarg na przygotowanie projektu odcinka Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska, a w lutym na pozostałe dwa: Bulowice – Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów.
– Koniec rozmów i planów – czas na realne działania i konkretne środki finansowe – powiedział Wojewoda Małopolski Krzysztof Jan Klęczar i dodał: – Jesteśmy zdeterminowani, aby tę drogę wybudować.
Na wykonanie projektów wszystkich czterech odcinków BDI zaplanowano w budżecie ponad 270 milionów złotych. Koszt budowy trasy szacuje się na ok. 8 mld zł.
Mówiono o niej już w poprzednim wieku
O potrzebie budowy drogi łączącej Bielsko-Białą z Krakowem mówiono jeszcze w latach 90. poprzedniego wieku. Obietnic nie zamieniano jednak na działania, a gdy już przystąpiono do prac nad koncepcją drogi, pojawiały się kolejne problemy. W ostatnim czasie trudności sprawiły badania geologiczne terenów, przez które droga ma przebiegać. GDDKiA musiała wiosną 2024 r. unieważnić przetarg na ich wykonanie ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert.
Teraz postanowiono podzielić trasę na cztery odcinki. Zwycięzca przetargu wykona nie tylko wspomniane badania geologiczne, ale także projekt budowlany nowej S52. Jego zadaniem będzie także uzyskanie pozwolenia na budowę drogi (tzw. ZRID-u) oraz przygotowanie projektu wykonawczego.
Do Głogoczowa i Krakowa
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała około 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
GDDKiA planuje wybudowanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Warto podkreślić, że planowane są także zmiany na DK7 (popularnej „zakopiance”), z którą BDI będzie się łączyła w Głogoczowie. Podczas spotkania z dziennikarzami dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski poinformował, że już niebawem rozpocznie się przebudowa skrzyżowania w Libertowie, które generuje dziś spore korki na wjeździe do Krakowa. Droga w tym miejscu zostanie przebudowana. Zniknie sygnalizacja świetlna, aby ruch był płynniejszy. W przyszłości na całym odcinku od Głogoczowa do Krakowa wybudowana zostanie nowa trasa S7.