W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

„Elektryki” tylko dla cierpliwych

„Elektryki” tylko dla cierpliwych

Wiosną tego roku firma Enefit uruchomiła w Bielsku-Białej sieć ponad 20 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Jak działają one po kilku miesiącach od uruchomienia?  Niestety, nie mamy dla miłośników „elektryków” dobrych wiadomości.

Oto relacja, którą otrzymaliśmy od jednego z naszych czytelników: Korzystanie ze stacji firmy Enefit rozpocząłem od stacji przy ulicy Grażyńskiego. To jedyna stacja w pobliżu galerii Sfera, gdyż działające jakiś czas temu ładowarki na podziemnym parkingu galerii zostały zlikwidowane. Podłączenie poszło sprawnie. Poszedłem do biura, rozpocząłem spotkanie i… otrzymałem z aplikacji obsługującej korzystanie ze stacji ładowania komunikat, że ładowanie zostało zakończone. Od podłączenia minęło zaledwie 13 minut... Pojawiła się też informacja, że bateria została uzupełniona o 0,8 kWh oraz o pobranej opłacie. Przeprosiłem więc po chwili swojego rozmówcę i poszedłem na miejsce ładowania. Wszystko wyglądało identycznie jak w momencie, gdy opuszczałem to miejsce. Kable były podłączone, jednak ładowanie rzeczywiście zostało przerwane. Zwróciłem się do firmy Enefit o wyjaśnienie sytuacji, jednak nie uzyskałem odpowiedzi. Poinformowano mnie jedynie, że zakończenie ładowania mogło nastąpić w wyniku otwarcia drzwi samochodu. Tego jednak siedząc w biurze oddalonym o kilkaset metrów nie mogłem zrobić…

Po raz kolejny rozpocząłem ładowanie i wróciłem do swojego biura. Kolejnych niespodzianek już nie było. Poza szybkością ładowania... Przez 3 godziny i 12 minut bateria doładowana została o 11,6 kWh, co oznacza, że prędkość ładowania wyniosła 3,6 kWh/h. W takim tempie pełne ładowanie baterii mojego samochodu trwałoby prawie dobę. 

Jeszcze tego samego dnia miałem okazję do przetestowania innej stacji firmy Enefit, na parkingu w pobliżu skrzyżowania ulic M. Konopnickiej i E. Plater.  W ciągu dwóch godzin bateria została doładowana o 16 kWh, Prędkość lepsza niż rano, ale także nie zachwyca -  7,1 kWh/h.

Dzień później skorzystałem z kolejnej ładowarki, przy ul. Jaworzańskiej. Tym razem w czasie 2,5 godziny doładowałem baterię o 17,4 kWh . Prędkość ładowania wyniosła 6,88 kWh/h.

Kilka dni później ponownie skorzystałem z ładowarki przy ul. Grażyńskiego. W ciągu ok. półtorej godziny pobrałem z ładowarki 5,7 kWh energii. To 3,6 kWh na godzinę, a więc tyle co kilka dni wcześniej. Wygląda na to, że to normalna prędkość ładowania dla tej stacji. 

O wyjaśnienia klient zwrócił się bezpośrednio do firmy Enefit. W rozmowie telefonicznej pracownik firmy stwierdził, że prędkość ładowania przy ul. Grażyńskiego nie powinna być tak niska i osobiście przyjedzie do Bielska-Białej, aby sprawdzić czy stacja nie jest uszkodzona. Niestety kolejnej informacji już nie było. Klient za to otrzymał wyjaśnienie z biura prasowego Enefit w Polsce: Nasze urządzenia w Bielsku-Białej posiadają dwa gniazda ładowania o maksymalnej mocy 11 kW każde, co łącznie daje 22kW na stację. Szybkość ładowania zależy jednak od wielu czynników, takich jak model samochodu, stopień naładowania baterii, czy warunki atmosferyczne. W przypadku Pana pojazdu, maksymalna moc ładowania na stacjach typu AC to 11 kW, jednak w rzeczywistości moc ta może być niższa z powodu wymienionych wcześniej czynników.

Jak widać żadna stacja nie zbliżyła się nawet do parametrów przedstawionych przez firmę. I nie była to wina samochodu, którego możliwości ładowania w stacjach typu AC to 11 kW. 

Powszechnie uważa się, że samochody elektryczne w obecnej chwili nie nadają się do przemieszczania na dłuższych trasach. Jak widać w Bilsku-Białej także poruszanie się po mieście – przynajmniej na razie – wymaga od kierowców sporo cierpliwości. Ładowanie samochodu, z którego korzystałem nasz czytelnik, z poziomu 10% do 100% w stacjach firmy Enefit trwałoby bowiem co najmniej 8 godzin. I to w tych działających najszybciej… 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart