Formalnie tras rowerowych w Bielsku-Białej jest sporo i pozwalają nam one chociażby wyjechać z miasta i dotrzeć nawet do granicy ze Słowacją. Realnie jednak sytuacja nie jest tak kolorowa, a często chcąc dojechać gdzieś na jednośladzie musimy jechać tą samą drogą co samochody. To legalne, ale dalekie od ideału. Czy sytuację poprawi planowany remont ul. Partyzantów?
W cyfrowych zasobach ewidencjonujących przetargi znajdziemy pozycję pt. „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na odcinku ul. Partyzantów w Bielsku-Białej”. Pod nieco tajemniczym terminem o niechronionych uczestnikach kryją się grupy inne niż kierowcy samochodów.
Bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, motorowerzystów oraz motocyklistów – tych użytkowników dróg, którzy w żaden sposób nie są chronieni nadwoziem pojazdu a wręcz są zagrożeni kontaktem z nim – czytamy w serwisie Policji w tekście poświęconym niechronionym uczestnikom ruchu. Tym samym łatwo wywnioskować, że remont na ul. Partyzantów ma na celu poprawę bezpieczeństwa właśnie tych grup. Szczegółowa lektura pozwala nam natomiast pojąć o kogo chodzi w największym stopniu.
Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa odcinka drogi powiatowej 7477S ul. Partyzantów w Bielsku-Białej w zakresie rozbudowy istniejących ciągów pieszych w nawierzchni z kostki brukowej i rowerowych w nawierzchni bitumicznej na odcinku od rejonu skrzyżowania z ulicą Leszczyńską do rejonu skrzyżowania z ulicą gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego wraz z niezbędnymi budowlami i urządzeniami budowlanymi. Rozbudowa ścieżki rowerowej i chodnika wymaga wprowadzenia zmian geometrycznych w obrębie przejazdów przez istniejące skrzyżowania (ul. Leszczyńska; ul. Karpacka) oraz zjazdy – czytamy w dokumentacji.
W praktyce remontowany odcinek ma około kilometra i ciągnie się od Parku Włókniarzy do Gemini Park. Warto odnotować, że w tym miejscu droga dla rowerów istniała już wcześniej. Po remoncie ma natomiast lepiej spełniać swoje funkcje.
Celem przebudowy jest głównie poprawa bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych. Aby to osiągnąć planowane jest jednoznaczne oddzielenie traktów dla obu grup. Na ul. Partyzantów pojawić ma się także oświetlenie poprawiające bezpieczeństwo szczególnie po zmroku, w tym doświetlenie przejść dla pieszych. Nowe oblicze mają zyskać ponadto zatoki autobusowe. Odmienna stanie się również tzw. geometria skrzyżowań.
Wśród wyszczególnionych robót branżowych znajdziemy także modernizację lub budowę elementów odwodnienia drogowego, przebudowę linii elektroenergetycznej kablowej niskiego oraz średniego napięcia, przebudowę oświetlenia ulicznego, budowę kanału technologicznego oraz przebudowa sygnalizacji świetlnej.
Doświadczenie w budowie lub przebudowie ścieżki dla rowerów stanowiło jeden z warunków koniecznych dla firm startujących w przetargu. Podobnież pracownicy przedsiębiorstwa powinni mieć doświadczenie w tego typu inwestycjach.
Przetarg na przebudowę szlaku rowerowego wzdłuż ul. Partyzantów zwyciężyła pod koniec ubiegłego roku firma Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich. Wartość umowy ramowej wynosi nieco ponad 9 mln zł. Okres realizacji określono na 300 dni. Tym samym ścieżka powinna być gotowa jeszcze w tym roku, choć już raczej po sezonie rowerowym.
Środki na modernizację DDR przy ul. Partyzantów zostały pozyskane jeszcze w roku 2023 i pochodzą z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Celem funduszu są inwestycje poprawiające bezpieczeństwo, szczególnie rowerzystów i pieszych. Podmiotem angażującym się w przebudowę jest Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej.
fot. Paweł Sowa Wydział Prasowy UM w BB