W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
HistoriaBB

Co łączy „Bolka i Lolka” ze „Znachorem”?

Co łączy „Bolka i Lolka” ze „Znachorem”?

Ostatnie tygodnie przyniosły Polsce niemałe społeczne emocje towarzyszące filmowi na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. Wszystko z powodu nowej produkcji Netflixa i porównywania jej do popularnej adaptacji z lat 80. Mało kto jednak wie, że „Znachor” został zekranizowany jeszcze przed II wojną światową, co łączy się także z… kultową bajką z Bielska-Białej.

Oto bowiem główny twórca serii o dwóch niesfornych braciach, Bolku i Lolku, Władysław Nehrebecki, tworzył co prawda w okresie Polski Ludowej, ale czerpał również z dziedzictwa wcześniejszego, w tym powstałego przed rokiem 1939, co wpływało na jego artystyczny gust. Życiowe losy związane z tragicznym globalnym konfliktem rzuciły go najpierw do niemieckiej III Rzeszy, gdzie okupant skierował go na roboty przymusowe, zaś po wojnie nie pozwoliły powrócić w rodzinne strony, które z woli Stalina stały się wówczas częścią sowieckiej Ukrainy. Nehrebecki skierował się więc do Polski centralnej, a także na Śląsk oraz na Podbeskidzie.

Pamięć o produkcjach filmowych z czasów II Rzeczypospolitej pozostała jednak w jego sercu żywa. Gdy więc w latach 60. przystąpił w Bielsku-Białej do tworzenia nowego serialu dla dzieci, myślami sięgał także do tej części polskiej kultury.

W ten sposób bajka, której bohaterowie zyskali cechy zgodne m.in. z oczekiwaniami młodych widzów (zarówno piszących w tej sprawie listy, jak i synów Władysława Nehrebeckiego), została powiązana również z przedwojennym dziedzictwem polskiego kina. Imiona głównych bohaterów, Bolek i Lolek, były bowiem także imionami bohaterów filmu z roku 1936 w reżyserii Michała Waszyńskiego. Nehrebecki sięgał tym samym zarówno do klasyki, do dzieła jednego z największych polskich reżyserów doby międzywojennej, jak i do swoich dobrych wspomnień. W przedwojennym „Bolku i Lolku” wystąpił wszak jego ulubiony aktor Adolf Dymsza, który wcielił się i w Bolka, i w Lolka.

Co jednak ma z tym wszystkim wspólnego „Znachor”? Otóż reżyserem pierwszej w historii ekranizacji popularnej powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza był właśnie Waszyński, ten sam, który stał za pierwszym polskim filmem pod tytułem „Bolek i Lolek”. Nie była to co prawda animacja skierowana do najmłodszych, a dramat obyczajowy, ale za sprawą Władysława Nehrebeckiego mało znany przedwojenny obraz pośrednio wpłynął na kultową część polskiej kinematografii, na bajkę, którą widzieli wszyscy, a kocha bardzo wielu.

 

foto: UM Bielsko-Biała

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart