W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Bezpieczny element tożsamości. Budynki lotniska zabytkami

Bezpieczny element tożsamości. Budynki lotniska zabytkami

Wyjątkowe obiekty, które wymagają wyjątkowej ochrony. Dwa budynki lotniska szybowcowego w bielskich Aleksandrowicach, zostały wpisane na listę zabytków przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach. 

Oba budynki zostały wzniesione w latach 30-stych XX wieku, w stylu modernistycznym. Mirosław Rymer, rzecznik Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wyjaśnił, że dwa obiekty stanowią jednolity kompleks zabudowań. Pierwszy, zwany dworcem lotniczym, posiada wieżę kontrolną. Drugi mieścił hotel i laboratorium aerodynamiczne. Całość, obejmująca także hangar, została zaprojektowana przez architekta Karola Schayera, uważanego za jednego z głównych przedstawicieli międzywojennego modernizmu polskiego. – W kompozycji bryły lotniska Schayer płynnie połączył ekspresyjne formy z wertykalnymi prostopadłościanami. Całość kompozycji ma dynamiczny charakter, zgodny z kontekstem nowoczesnych aerodynamicznych samolotów startujących z sąsiedniego pasa startowego. Na części dachu budynku „dworca” urządzono pierwotnie taras osłonięty żelbetonową pergolą - obecnie zabudowany – powiedział rzecznik. 

Konserwator w swojej decyzji zauważył, że zarówno bryły budynków pozostające zasadniczo nieprzekształcone, jak i częściowo zachowany wystrój elewacji — świadczą o walorach zabytkowych obiektów. – Dokonane zmiany - zabudowanie pierwotnych tarasów oraz częściowe obłożenie elewacji obiektów sidingiem - nie degradują w znaczącym stopniu wartości zabytkowych. (…) Obiekty są elementem współtworzącym tożsamość kulturalną i historyczną miasta Bielska—Białej. Ze swoim wystrojem architektoniczno—sztukatorskim były i nadal są ważnym wyróżnikiem w przestrzeni dzielnicy Aleksandrowice – podkreślił Mirosław Rymer. 

Niezwykle istotne jest także to, iż w większości zachował się oryginalny wystrój wnętrz obiektów, tj. klatki schodowe murowane, z zachowanymi oryginalnymi balustradami i poręczami. 

Uroczystego otwarcia lotniska w Aleksandrowicach  i pierwszej szkoły lotniczej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej im. Marszałka Piłsudskiego dokonano 31 maja 1936 r. W wydarzeniu brał udział wojewoda śląski Michał Grażyński oraz gen. dyw. Leon Berbecki. 1 września 1939 r. klucz samolotów PZL P.11c stacjonujących w Aleksandrowicach (122 eskadra myśliwska) zestrzelił 3 samoloty niemieckie. Jednym ze zwycięskich pilotów był podporucznik, późniejszy pułkownik pilot Wacław Król. 

W czasie II wojny światowej lotnisko w Aleksandrowicach, podobnie jak szkoła szybowcowa w Goleszowie, było wykorzystywane przez Niemców do szkolenia szybowcowego. Po wojnie stąd startowały do badań w locie szybowce skonstruowane i wykonane przez ówczesny Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD). 

Od 1969 r. lotnisko figuruje w ewidencji lotnisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Obecnie to cywilne lotnisko sportowe Aeroklubu Bielsko—Bialskiego.

 

foto: Aeroklub Bielski

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart