W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Auta wciąż trują

Auta wciąż trują

Bielsko-Biała jest wśród siedmiu ośrodków w Polsce, które przegrywają walkę ze spalinami. W raporcie NIK dotyczącym miast, które nie rozwiązały problemu nadmiernej emisji spalin, znalazły się także Warszawa, Kraków, Wrocław, Częstochowa, Tarnów  i Legnica.

 

Nadmierna emisja spalin

NIK skontrolowała urzędy miast, w których występowały najwyższe stężenia dwutlenków azotu. Kontrola prowadzona była od 1 stycznia 2018 r. do 1 września 2023 r.

Według NIK, w ośrodkach podejmowano działania, by ograniczyć zanieczyszczenia komunikacyjne, ale nie były one wystarczająco skuteczne. - Wciąż nie rozwiązano problemu nadmiernej emisji spalin pochodzących z transportu i ich negatywnego wpływu na zdrowie. Działania w tym obszarze były często rozproszone, a większość kontrolowanych miast nie miała aktualnego planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, na którym powinny opierać się rozbudowa i organizacja ruchu – stwierdzono w dokumencie.  

Specjaliści wskazali, że emisja komunikacyjna jest drugą w kolejności, po tzw. niskiej emisji pochodzącej z pieców grzewczych, przyczyną złej jakości powietrza, szczególnie w dużych miastach Polski. Najbardziej szkodliwe są tlenki azotu (NOx), powstające podczas spalania paliw w silnikach. - Substancje zawarte w spalinach są dużo bardziej szkodliwe niż np. zanieczyszczenia przemysłowe, ze względu na to, że rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach – podkreślono w raporcie. 

Tlenki azotu powodują m.in. podrażnienia dróg oddechowych i nasilenie chorób układu oddechowego, zwłaszcza astmy.

Z raportu wynika, że z siedmiu miast w których występowały najwyższe stężenia tlenków azotu, jedynie Legnica spełniłaby zaostrzone wymagania wynikające z przygotowywanej nowelizacji dyrektyw CAFE, obniżającej o połowę dopuszczalny poziom dwutlenku azotu w powietrzu. 

Oznacza to, że wszystkie miasta, których dotyczy problem wysokich stężeń NO2 będą musiały w najbliższym czasie zintensyfikować działania na rzecz ograniczenia emisji z sektora transportowego.

Kontrola prowadzona była od 1 stycznia 2018 r. do 1 września 2023 r.

 

Obniżyć poziom zanieczyszczeń 

Z raportu NIK wynika również, że Bielsko-Biała i Warszawa to dwa ośrodki, w których dzięki polityce promującej korzystanie z komunikacji zbiorowej, rowerów oraz środków transportu zeroemisyjnego, odnotowano wzrost liczby osób podróżujących komunikacją publiczną. To jednak za mało. 

NIK podkreślił, że główną barierą w rozwoju komunikacji miejskiej są wysokie koszty jej funkcjonowania. W żadnym z kontrolowanych miast wpływy z biletów nie pokrywały nawet połowy kosztów działania transportu publicznego. 

Najwyższa Izba Kontroli rekomendowała więc, aby władze miast wymienionych w raporcie m.in.  podejmowały działania na rzecz zwiększenia atrakcyjności komunikacji publicznej, aby stanowiła ona realną alternatywę dla samochodów osobowych, a także inicjowały współpracę z policją w celu wyeliminowania z ruchu ulicznego pojazdów niespełniających wymagań dotyczących emisji spalin. 

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart