Sala koncertowa Bielskiego Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej jest jedyną taką salą w Bielsku-Białej wyposażoną w tradycyjne organy piszczałkowe. To właśnie stało się okazją do powołania do życia nowego artystycznego projektu zatytułowanego Offbeat Organ.
Dyrektorem artystycznym Offbeat Organ jest bielszczanin, prof. dr hab. Wacław Golonka, światowej sławy organista, doktor habilitowany Akademii Muzycznej w Krakowie.
- Offbeat Organ to cykl koncertów, w których chcę państwa wybić z rytmu tradycyjnego myślenia o organach – mówił podczas śniadania prasowego w BCK Wacław Golonka. – Chcę państwa zachęcić do posłuchania muzyki organowej, która tylko w takiej niewielkiej części będzie pokazywać organową muzykę klasyczną, a w olbrzymiej części będzie muzyką, która wychodzi poza tą klasyczną, pokazuje inne przestrzenie brzmieniowe; muzykę organową, która w połączeniu z przeróżnymi instrumentami, z przeróżnymi ideami może pokazać bardzo ciekawy świat.
Nowy projekt zapoczątkuje 15 stycznia koncert zatytułowany Nieznane przestrzenie brzmieniowe.
– Będę miał przyjemność wystąpić ze wspaniałymi muzykami i z utworami, które pokazują organy od zupełnie innej strony – mówił Wacław Golonka. Kolejne koncerty z udziałem wielu bardziej i mniej znanych, ale bezsprzecznie utalentowanych muzyków będą obracać się wśród przeróżnych gatunków muzycznych; od jazzu, przez muzykę filmową, po klasykę realizowaną z wielkim rozmachem. W sumie do wakacji zaplanowano już w ramach cyklu 6 koncertów. Ostatni z nich, w którym również wystąpi Wacław Golonka, będzie wyjątkowy także z innego, mniej muzycznego względu. Mianowicie będzie można obejrzeć organy w BCK od środka. – Z sali widać jedynie prospekt złożony z kilkudziesięciu piszczałek, a w środku znajduje się ich prawie 2,5 tys. – mówił Wacław Golonka.
Po wakacjach zaplanowano jeszcze 4 koncerty. Ostatni – koncert kolęd – będzie miał miejsce w grudniu.
Wacław Golonka wykształcenie zdobył w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof. Hansa Haselböcka. Jest laureatem prestiżowych konkursów organowych, m.in. II nagrody w Pradze, III nagrody w Norymberdze oraz I nagrody i dodatkowych wyróżnień w Pretorii. Jego działalność koncertowa obejmuje występy na całym świecie, od Azji, przez RPA i Amerykę Północną, po najważniejsze sale Europy, w tym katedry w Wiedniu, Chartres i Lozannie oraz prestiżowe sale, takie jak Berliner Philharmonie, Cleveland Museum of Art i Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. Radio Philharmonic Orchestra w Pretorii, filharmoniami w Kapsztadzie, Bydgoszczy, Brnie oraz z Bielską Orkiestrą Kameralną i Capellą Cracoviensis. Jego nagrania były prezentowane w europejskich rozgłośniach radiowych i programach telewizyjnych, a także uwiecznione na płytach CD i w publikacjach poświęconych muzyce organowej.