Niezwykły koncert miał miejsce wczoraj w Bielskim Centrum Kultury im. Marii Koterbskiej. Zainaugurował on 27. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem, a zarazem patronem tegorocznego Festiwalu jest Stanisław Moniuszko.
W koncercie Moniuszko na nowo wystąpili artyści raczej nie kojarzeni z repertuarem klasycznym, lecz taka była idea wydarzenia. Na scenie pojawili się m. in. Kasia Moś, Dorota Miśkiewicz i Janusz Radek wspólnie z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza i z towarzyszeniem sekcji rytmicznej (Paweł Tomaszewski – fortepian, Marek Podkowa – saksofon, Przemysław Hanaj – gitary, Michał Kapczuk – bas, Paweł Dobrowolski – perkusja). Zaprezentowali oni zupełnie nowe aranżacje znanych pieśni Moniuszki. Kilkanaście utworów zaaranżowali Paweł Tomaszewski, dziekan Wydziału Rozrywki i Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, Mateusz Moś i Mateusz Kołakowski. Projekt miał swoją premierę w 2019 roku w ramach Roku Moniuszki.
W ramach eksperymentu w programie koncertu znalazły się słowa jednej z najsłynniejszych pieśni Stanisława Moniuszki Po nocnej rosie. Pod koniec koncertu publiczność miała okazję poprzez wspólny śpiew czynnie wziąć udział w tym „uwspółcześnianiu” kompozytora, co też z pewnością było nawiązaniem do filmu promującego tegoroczny festiwal, w którym Stanisław Moniuszko, w którego postać wcielił się Tomasz Lorek, odwiedza współcześnie Bielsko-Białą.
Fot. Lucjusz Cykarski, FB Bielskie Centrum Kultury