W Cavatina Hall podczas konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono powstanie pierwszej w Polsce prywatnej orkiestry symfonicznej – Cavatina Philharmonic Orchestra.
– Marzenie staje się rzeczywistością i w końcu powstaje w Bielsku-Białej zawodowa, etatowa, stała orkiestra symfoniczna. Żyjemy w mieście, w którym tradycje kulturowe są tak bogate, mamy tak wspaniałe festiwale i przede wszystkim żyją tu ludzie, którzy cały czas wysyłali nam jasny sygnał, że potrzeba obcowania z kulturą, w tym z muzyką symfoniczną jest ogromna. Dlatego przez wiele lat różni ludzie próbowali stworzyć orkiestrę, ale kończyło się to fiaskiem, bo albo nie było pieniędzy, albo nie było pomysłu – mówił na wstępie spotkania Jacek Obstarczyk, menedżer kreatywny Cavatina Philharmonic Orchestra. – Mamy ogromne szczęście, że nasze zaproszenie do współtworzenia tej orkiestry przyjął absolutnie wyjątkowy artysta i wyjątkowy człowiek z ogromnym doświadczeniem, człowiek przez 30 lat związany z Filharmonią Berlińską - Stanley Dodds.
– Zakładanie profesjonalnej orkiestry zdarza się bardzo rzadko, w mojej 30-letniej karierze byłem świadkiem powstawania nowej orkiestry zaledwie kilka razy i jestem wzruszony, że właśnie w Bielsku-Białej taka okazja się nadarzyła – mówił Stanley Doods, I dyrygent i dyrektor artystyczny Cavatina Philharmonic Orchestra. – Był to tak naprawdę bardzo szybki proces. Że taka orkiestra może powstać dowiedziałem się pod koniec zeszłego roku od mojego przyjaciela Daniela Stabrawy, który jest koncertmistrzem w Filharmonii Berlińskiej. To on skontaktował mnie z panem Andrzejem Kucybałą. W połowie lutego podjąłem decyzję, że w całości poświęcam się tworzeniu orkiestry w Bielsku-Białej.
Stanley Dodds przypomniał o utworzonych lata wcześniej przez Jacka Obstarczyka i Jacka Stolarczyka (obecnie menedżera Cavatina Philharmonic Orchestra) Bielskiej Orkiestry Kameralnej oraz Bielskiej Orkiestry Cavatina, które pokazały bardzo duże zainteresowanie muzyką symfoniczną w mieście. Stąd uważa, że utworzenie zawodowej orkiestry symfonicznej jak najbardziej ma sens.
Krótko historię powstania nowej orkiestry przedstawił Andrzej Kucybała, Prezes Honorowy Cavatina Philharmonic Orchestra, dyrygent, a także były dyrektor bielskiej szkoły muzycznej. – W listopadzie ubiegłego roku otrzymałem propozycję od prezesa Cavatina Holding Michała Dziudy stworzenia podwalin tej orkiestry – mówił Andrzej Kucybała.
Stanley Dodds pojawił się w Bielsku-Białej w styczniu. A już w marcu został ogłoszony w formie konkursu nabór do powstającej orkiestry. – Totalnym zaskoczeniem dla mnie była ilość zgłoszonych kandydatów. Zgłosiły się 764 osoby – przypominał Andrzej Kucybała. – Spośród nich do przesłuchań na żywo wybranych zostało ponad 160 osób; młodych, energicznych i przede wszystkim z pasją. Ostatecznie Cavatina Philharmonic Orchestra tworzy 54 muzyków, wśród których oprócz Polaków znajdują się także artyści ze Szwecji, Szwajcarii, Anglii, Niemiec czy Nowej Zelandii.
– Bielsko-Biała nie należy do największych miast w Polsce, natomiast pokusiło się o stworzenie prywatnej orkiestry i ktoś mógłby powiedzieć, że pomysł ten jest nieco szalony. Lecz bilety na koncert inauguracyjny od dwóch tygodni są wyprzedane, podobnie w przypadku drugiego koncertu – mówiła z kolei Diana Kolenkiewicz, dyrektor Cavatina Hall.
Jedyna prywatna sala koncertowa w kraju powstała 2,5 roku temu. Od tego czasu może pochwalić się już wieloma wydarzeniami często z udziałem artystów z najwyższej półki. – W Cavatina Hall kultura łączy się z biznesem, projekty tworzymy w szybkim tempie, angażując do nich niezbędne osoby i rezygnując z bardzo licznych zespołów – podkreślała Diana Kolenkiewicz.
– Cieszę się, że jestem prezydentem Bielska-Białej właśnie w tym momencie – mówił z kolei Jarosław Klimaszewski. – Ta orkiestra to dla naszego miasta będzie benefit nie do przecenienia. I trzeba powiedzieć, że idealnie wpisuje się w nasze starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029.
Pierwszy sezon koncertowy Cavatina Philharmonic Orchestra zapowiada się ekscytująco. W sumie zaplanowano 28 koncertów o bardzo szerokiej tematyce – od powszechnie znanej i uznanej klasyki po kompozycje współczesne i muzykę filmową.