Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą również liczyć na wsparcie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski o świadczenie interwencyjne można już składać przez Internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.
Jak informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim, obsługiwane przez ZUS świadczenie przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na dzień 16 września 2024 r. Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, tzn. takich, którym zdolność prawną przyznaje odrębna ustawa.
Świadczenie interwencyjne jest przyznawane po złożeniu przygotowanego przez ZUS wniosku RSI – "Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi". Można go złożyć elektronicznie (Platforma Usług Elektronicznych ZUS/eZUS) w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Niezbędne dokumenty można też złożyć w formie papierowej w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym. Wniosek w formie interaktywnego formularza jest dostępny na stronie www.zus.pl.
Przedsiębiorcy bez dostępu do Internetu lub potrzebujący pomocy przy wypełnianiu wniosku mogą skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce, w tym w punktach mobilnych Zakładu.
– Świadczenie przysługuje co do zasady w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Przedsiębiorca otrzyma świadczenie po spełnieniu warunków: jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę materialną uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz jeśli zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. – podkreśla Beata Kopczyńska.