Jeśli ktoś myśli, że wraz z ogłoszeniem upadłości w 1999 r. przez Szybowcowy Zakład Doświadczalny w Bielsku-Białej tutejsze tradycje produkcji lotniczej odeszły w zapomnienie, jest w błędzie. Kontynuujących je projektów jest kilka, a jeden z nich właśnie testuje nowy szybowiec.
Firma Avionic została założona w 1997 r. w Górkach Wielkich przez Bolesława Kawika i Leszka Matuszka. Pracę znalazło tutaj wielu byłych pracowników SZD. Przed miesiącem na lotnisku w Aleksandrowicach miał miejsce pierwszy lot 18-metrowego szybowca Diana 4 ER, autorskiej konstrukcji Avionica. Pierwszy lot trwał ok. godziny.
– Próby w locie nie wykazały żadnych problemów – informuje Bolesław Kawik. – Przed nami kolejne testy i wiele godzin lotów porównawczych z konkurencją.
Autorem projektu Diany 4 ER jest Krzysztof Kubryński, m. in. autor skrzydła utytułowanego szybowca Diana 2. Konsultantem technicznym natomiast jest Sebastian Kawa, 18-krotny mistrz świata i wielokrotny rekordzista świata w szybownictwie, który ma m. in. brać udział w lotach porównawczych.
Projekt powstaje już od prawie 4 lat. – Jest to pierwszy taki projekt po 50 latach, koniec był chyba na Jantarze. Dzięki dofinansowaniu mieliśmy możliwość jego realizacji – mówi Bolesław Kawik. – Dołączy do grona tych bardziej ekskluzywnych szybowców.
Diana 4 ER jest szybowcem z napędem umożliwiającym samodzielny start i lot. Został zaprojektowany całkowicie od podstaw, uwzględniając zastosowanie innowacyjnych metod w technologii kompozytów cienkowarstwowych. Spośród podawanych oficjalnie parametrów można wymienić: doskonałość aerodynamiczna – 1:56, powierzchnia nośna 10,2 m², wydłużenie płata – 31,8, masa szybowca pustego – 353 kg, obciążenie kokpitu – 70-110 kg, maksymalna masa startowa – 600 kg, obciążenie powierzchni – 41-59 kg/m², pojemność balastu – 195 l. Szybowiec wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy ciągłej 23 kW i maksymalnej 44 kW. Silnik zasilany jest z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 9,4 kWh
Niegdyś Avionic produkował przede wszystkim przyczepy do transportu szybowców. Te czasy jednak minęły, obecnie skupia się na produkcji samolotów akrobacyjnych Extra 300 oraz szybowców: 15-metrowej Diany 2, do której produkcji wykupił prawa w 2016 r. oraz, również na licencji, 18-metrowej przebudowanej Diany 3. – Konstrukcja Diany 3 ma 11, 12 lat i wykazuje minimalne różnice w stosunku do konkurencji – mówi Bolesław Kawik. – Większym powodzeniem cieszy się zwłaszcza Diana 2.
Diana 2 to ciągle jeden z najlepszych szybowców na świecie w swojej klasie. – Do tej pory zbudowaliśmy 18 sztuk, głównie do Francji, gdzie jako ultralekki szybowiec o masie startowej 344 kg wyposażony w możliwość samostartu cieszy się dużym zainteresowaniem – tłumaczy Bolesław Kawik. – Budowa jednego szybowca trwa 3 miesiące.