W niedzielne popołudnie w kościele ewangelicko-augsburskim Zbawiciela zakończył się 18. Międzynarodowy Festiwal Chórów im. Kazimierza Fobera Gaude Cantem. Najwięcej nagród w festiwalowym konkursie i tę najcenniejszą - Grand Prix - zdobył tym razem Chór Politechniki Poznańskiej Volantes Soni.
Śpiewający akademicy z Poznania prowadzeni przez Pawła Łuczaka zostali też zdobywcami Grand Prix nieoficjalnego jury składającego się ze studentów chóralistyki, otrzymali również Złoty Dyplom w kategorii chórów akademickich.Zaprezentowali się publiczności jako ostatni zespół podczas finałowego koncertu, a zachwyceni słuchacze prosili o bis. Radość ze zwycięstwa studenci manifestowali głośno i radośnie, przyjmując liczne i zasłużone gratulacje. Powody do radości miał także drugi zdobywa Złotego Dyplomu w kategorii chórów akademickich – Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, który poprowadził brawurowo Wojciech Pławner w zastępstwie dyrygentki Iriny Bogdanovich.Ten chór otrzymał też nagrodę Biskupa Diecezji Bielsko-Żywieckiej Romana Pindla za najlepszą interpretację utworu o charakterze sakralnym i nagrodę biskupa Adriana Korczago, zwierzchnika Diecezji Bielsko-Żywieckiej, za najlepszą interpretację utworu polskiego. Pięknie w strojach ludowych prezentował się najlepszy w kategorii chórów seniora chór Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej im. Janiny Marcinkowej z Cieszyna pod wodzą Wojciecha Trefona, który swą interpretacją piosenek Moniuszki rozpoczął finałowy koncert. W kategorii chórów dziecięcych gorące brawa, Złoty Dyplom i nagrody odebrała wzruszona dyrygenta chóru Armonia z Prevezy Anelia Stefanova. Dziewczęta z dalekiej Grecji też usłyszeliśmy podczas koncertu.
- Gaude Cantem osiągnął w tym roku pełnoletniość. Może nie była to najliczniejsza edycja, bo zgłosiło się tylko 11 chórów, ale cieszę się bardzo, że przez trzy dni chóralny śpiew rozbrzmiewał nie tylko podczas koncertu inauguracyjnego, przesłuchań konkursowych w sali bielskiej szkoły muzycznej, ale w wielu innych miejscach – domach pomocy, kościołach, ośrodkach kultury. Zorganizowaliśmy też tradycyjnie warsztaty chóralne – powiedział dyrektor festiwalu Krzysztof Przemyk.
- Festiwal dobiegł końca. Spotkali się na nim ci wszyscy, dla których śpiew chóralny jest niezwykle ważnym elementem życia. Dźwięk chóralny jest czymś wyjątkowym, specjalnym, zupełnie odmiennym od dźwięku instrumentalnego. Dźwięk chóralny tworzymy w sobie, w nim przekazujemy emocje, oddajemy całych siebie – podkreślał prof. dr hab. Stanisław Krawczyński z krakowskiej Akademii Muzycznej, przewodniczący jury.
- Dziękuję za konsekwencję, upór, zaangażowanie w tworzeniu tego festiwalu przez tyle lat. Te podziękowania składam na ręce pana dyrektora Krzysztofa Przemyka - mówił ks. biskup Paweł Korczago, jeden z patronów honorowych festiwalu i fundator jednej z nagród.
Od 2021 roku Gaude Cantem znajduje się w gronie siedmiu najstarszych i uznanych polskich konkursów chóralnych, których laureaci konkurują w stolicy Wielkopolski o Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu.
Głównym organizatorem festiwalu jest Oddział Bielski Polskiego Związku Chórów i Orkiestr razem z Regionalnym Ośrodkiem Kultury w Bielsku-Białej, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Jasienicy i Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Krzysztof Przemyk podziękował gorąco jurorom, patronom honorowym, sponsorom i współpracownikom oraz oczywiście wszystkim chórzystom. Festiwal odbył się dzięki środkom finansowym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Kultury), Samorządu Województwa Śląskiego, Gminy Bielsko-Biała i Powiatu Bielskiego.