O kilka tygodni opóźni się dostawa nowych autobusów dla Komunikacji Beskidzkiej. Według umowy pojazdy miały dotrzeć w połowie października. W Bielsku-Białej również rozpisano przetarg na nowe autobusy elektryczne.
Powiat bielski: trochę później, ale będą
Seweryn Kobiela, szef Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego poinformował, że wpłynęło pismo od firmy Daimler Buses Polska, w którym poinformowano, że pojazdy dotrą do Bielska-Białej do sześciu tygodniu. – W przypadku, jeśli dostawca nie wywiąże się z niej w terminie, będą naliczane kary – powiedział Kobiela.
Przetarg na dostarczenie sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy midi napędzanych silnikami diesla został rozstrzygnięty wiosną br. Wybrano ofertę firmy Daimler Buses Polska, która otrzyma za nie 10,53 mln zł.
Nowe autobusy mają zastąpić najbardziej wysłużone pojazdy. Komunikacja Beskidzka posiada blisko 130 autobusów; najstarsze pochodzą z początku XXI wieku. Flota jest sukcesywnie odnawiana.
Komunikacja Beskidzka w 2023 r. przewiozła ok. 4,5 mln pasażerów, o 600 tys. więcej niż rok wcześniej. Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny organizuje transport publiczny w powiecie bielskim, a także na obszarze gmin: Czernichów, Łodygowice, Chybie, Kęty i Osiek.
Bielsko-Biała: stawiają na „elektryki”
Nowe pojazdy mają także w niedalekiej przyszłości wozić mieszkańców Bielska-Białej. Kilka dni temu bielski MZK ogłosił przetarg na kupno 16 autobusów elektrycznych. – Ich ładowanie będzie mogło się odbywać na dwa sposoby: przez pantograf umieszczony na dachu lub gniazdko plug-in. Przetarg wpisuje się w wieloletnią strategię taborową MZK w Bielsku-Białej. Stale modernizujemy naszą flotę, aby zapewnić pasażerom komfortowe, niezawodne i ekologiczne przejazdy – czytamy na stronie bielskiego MZK.
Zmiana taboru ma przede wszystkim ograniczyć emisję zanieczyszczeń i poprawić jakość transportu publicznego w Bielsku-Białej. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane. Każdy będzie posiadał m.in. gniazda USB, dzięki którym można będzie ładować urządzenia mobilne. Będą również dodatkowe oznakowania na siedzeniach przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.
Jednocześnie miejski przewoźnik chce kupić 4 autobusy klasy MINI, 1 Mega i 3 Maxi o napędzie spalinowym. Fundusze na zakup nowych pojazdów mają pochodzić m.in. z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, z części przeznaczonej na rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w Polsce.
foto: MZK Bielsko-Biała