W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
GospodarkaBB

Motoryzacja w likwidacji

Motoryzacja w likwidacji

Czyżby koniec ważnej epoki w Bielsku-Białej? FCA Powertrain od 1 stycznia znajduje się w stanie likwidacji.  Spółka produkuje silniki spalinowe, wykorzystywane w samochodach osobowych. 

Zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę i trwać od lutego do grudnia 2024 roku. Przedstawicieli załogi poinformowano o tym 3 stycznia na spotkaniu z likwidatorem spółki, Andrzejem Tokarzem. 

Wanda Stróżyk, szefowa fiatowskiej Solidarności, powiedziała naszej redakcji, że to, co się stało, nie jest zaskoczeniem, choć do końca mieliśmy nadzieję na inne rozwiązanie. Ale nawet najgorsze informacje są lepsze niż dotychczasowa niepewność, która rodziła strach o przyszłość. To już było nie do zniesienia dla pracowników

Jacek Duraj, lider związku Metalowcy, wyjaśnił, że likwidator ma 20 dni na negocjacje dotyczące warunków, na jakich pracownicy zakończą świadczenie pracy. Pierwsze spotkanie wyznaczono na 9 stycznia.

Rozwiązywanie umów o pracę rozpocznie się już w lutym. – Terminy zwolnień uzależnione będą od potrzeb spółki. Na dziś przewiduje się zakończenie produkcji silników: GSE – do końca marca, SDE - do końca kwietnia, SDE obróbka – do końca maja – wyjaśnił Duraj. 

W tej sytuacji dyrekcja zakładu złoży propozycje, które mają objąć ofertę zatrudnienia w innych zakładach Stellantis, plan dobrowolnych odejść, a także zwolnienia w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. 

– Będziemy walczyć o jak najlepsze warunki dla zwalnianych. Myślę, że odprawy nie będą gorsze niż dla tych, którzy odchodzili w zeszłym roku – zapowiada Wanda Stróżyk z NSZZ Solidarność. 

O tym, że w FCA Powertrain nie dzieje się dobrze, wiadomo było w lutym ubiegłego roku. Firma ogłosiła wtedy zamiar zmniejszenia zatrudnienia w bielskim zakładzie o 300 osób. Wiosną zarząd i centrale związkowe porozumiały się w sprawie warunków tej redukcji. Pracownicy mogli odchodzić dobrowolnie. 

W ubiegłym roku chętni mogli podjąć pracę na co najmniej dwa lata w innej firmie Grupy Stellantis, w Tychach lub Gliwicach; obecnie propozycja obejmuje również przeniesienie do skoczowskiego Teksidu. Drugi sposób redukcji obejmuje pracowników, którzy odejdą poza Grupę i nie podejmą w niej pracy przez co najmniej 5 lat, co związane było z wysoką odprawą. Zainteresowanie odejściem zadeklarowało wówczas ponad 500 pracowników.

Nic nie wskazuje na to, by decyzja Stellantisa (właściciela FCA Powertrain) zagrażała pozostałym spółkom, funkcjonującym na terenie zakładów Fiata. Nie ma również żadnych sygnałów, by miały nastąpić jakiekolwiek wyburzenia czy likwidacja hal przemysłowych. Teren fabryki będzie wystawiony na sprzedaż i nie można wykluczyć, że nowy właściciel wykorzysta przemysłowy potencjał kompleksu. W ubiegłym roku głośno było o zainteresowaniu przejęciem fabryki przez Polską Grupę Zbrojeniową, ale ostatnie miesiące nie przyniosły w tym zakresie żadnych nowych informacji. 

* * *

W FCA Powertrain w Bielsku-Białej w 2019 roku powstał stutysięczny silnik FireFly Turbo. – Nowa rodzina trzy i czterocylindrowych silników benzynowych FireFly Turbo została zaprojektowana tak, aby zaoferować klientom lepszą równowagę pomiędzy osiągami a przyjemnością jazdy, zapewniając jednocześnie znaczne oszczędności paliwa i emisji dwutlenku węgla w porównaniu z poprzednimi silnikami benzynowymi – informowała wówczas spółka. 

Wczoraj, na spotkaniu ze związkowcami likwidator poinformował z kolei, iż przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjęta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dniu 2 stycznia 2024 roku uchwała (…) o rozwiązaniu spółki.  

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart