Już tylko kilka dni pozostało na zgłoszenie kandydatów do rad osiedli. Jak na razie zainteresowanie jest małe.
Rady osiedli to jednostki pomocnicze samorządu miasta, które mają za zadanie organizować życie społeczne i kulturalne na terenie dzielnic, w których funkcjonują. Rady podejmują inicjatywy w zakresie rozbudowy infrastruktury miejskiej i jej napraw, zgłaszają do Urzędu Miejskiego nowe inwestycje potrzebne mieszkańcom dzielnic oraz dbają o czystość i poprawę bezpieczeństwa na terenie swojego działania, zgłaszając do odpowiednich służb miejskich swoje uwagi i spostrzeżenia.
W Bielsku-Białej mamy 30 osiedli, ich listę wraz z wykazem ulic należących do danego osiedla znaleźć można tutaj. Aby dana rada funkcjonowała musi zostać wybrana podczas powszechnych wyborów. Te odbędą się za niewiele ponad miesiąc, 9 lutego. Niestety, na razie niewiele słychać na ten temat, mimo iż już za kilka dni mijają bardzo ważne terminy. Do końca tygodnia (dokładnie do 10. stycznia) można zgłaszać kandydatów do rad osiedli. Jeśli w danym osiedlu nie zostanie zgłoszonych 15 kandydatów (tylu członków liczy sobie każda rada osiedla) dana rada nie powstanie. W kończącej się kadencji stało się tak tylko w jednym przypadku, na osiedlu Piastowskim.
Jak będzie tym razem? Z uzyskanych przez nasz portal informacji wynika, że zainteresowanie startem w wyborach nie jest na razie duże. Nic jednak dziwnego, w ostatnich latach rola rad osiedli jest przez władze miasta umniejszana: rady otrzymują niewiele środków na swój działania, a ich opinia często jest pomijana. Praktycznie niewidoczna jest też kampania informacyjna na temat zbliżających się wyborów. Nie piszą o niej nie tylko lokalne media, ale także media miejskie. Na oficjalnej stronie Urzędu Miejskiego jedyna – jak do tej pory – informacja o wyborach pojawiła się… 28 listopada. 2 grudnia powtórzono ją na stronie Rady Miejskiej. Na dedykowanej radom osiedli stronie znajduje się obecnie… harmonogram zebrań sprawozdawczych z działalności Rad Osiedli za 2023 rok (odbywały się one na początku 2024 roku!).
Tych, którzy są zainteresowani pracą na rzecz swoich społeczności lokalnej zapraszamy do zgłaszania swoich kandydatur, przypominając najważniejsze informacje o zbliżających się wyborach.
Nabór kandydatów trwa do 10 stycznia. Zgłoszenia Miejska Komisja Wyborcza przyjmuje podczas dyżurów, które zostały zaplanowane w siedzibie Rady Miejskiej przy placu Ratuszowym 1 (I piętro) codziennie w zbliżającym się tygodniu (we wtorek w godz. 10.00-12.00, środę: 9.30-15.30, czwartek: 11.30-17.30 i piątek: 9.00-13.00). Aby zgłosić kandydaturę należy podpisać odpowiednie oświadczenie oraz zdobyć podpisy 15 mieszkańców danego osiedla.
Równocześnie – także do 10 stycznia – przyjmowane są zgłoszenia na członków obwodowych komisji wyborczych. Przypomnijmy, że praca w tych komisjach jest płatna.
Komplet dokumentów związanych z lutowymi wyborami dostępny jest tutaj.