W poniedziałek obradował Sejmik Województwa Śląskiego. W programie sesji znalazła się również uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Bielsko-Biała na współfinansowanie realizacji projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190”. Tymczasem we czwartek radni Bielska-Białej będą głosowali nad… zmniejszeniem tegorocznych wydatków na tę inwestycję.
Radni wojewódzcy zdecydowali o przeznaczeniu miastu Bielsko-Biała kwoty 80 313,75 zł na współfinansowanie realizacji projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem”.
Z kolei w najbliższy czwartek na sesji Rady Miejskiej w Bielsku-Białej radni będą głosować nad projektem zmian w budżecie, m.in. nad propozycją, by w dziale budżetu „Transport i łączność” zmniejszyć dochody o kwotę 280.617,59 zł. Jako powód podano „urealnienie kwoty wpłat od partnerów projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała”. W efekcie zmiany harmonogramu realizacji zadania o ponad 320 tys. zł zmniejszą się też tegoroczne wydatki budżetu miasta na rewitalizację tej linii kolejowej
Przypomnijmy: w grudniu 2019 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku”. Jednym z zadań Programu jest projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Liderem projektu jest Bielsko-Biała, natomiast w roli partnerów występują: Województwo Śląskie, Powiat Bielski, Powiat Cieszyński, Cieszyn, Goleszów, Jasienica, Skoczów, Ustroń, Wisła oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego AGLOMERACJA BESKIDZKA. Lider oraz partnerzy zawarli Umowę o partnerstwie w listopadzie 2021 r.
Wartość projektu wynosi 350 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie w ramach Programu (297,5 mln zł), a 15 proc. to wkład własny w wysokości 52,5 mln zł. Województwo Śląskie i pozostali partnerzy mają wyłożyć po połowie tej kwoty – 26,25 mln zł.
Bielsko-Biała i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wrześniu 2023 r. zawarły umowę na realizację projektu, zaś w tym roku przystąpiono do opracowania Studium Projektowo-Technicznego, które obejmuje m.in.: wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej, opracowanie projektu budowlanego i pozyskanie stosownych decyzji administracyjnych.
Fot. Samorząd Województwa Śląskiego