W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Wodór zamiast diesla

Wodór zamiast diesla

Linia nr 1 Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej jest obecnie obsługiwana m. in. przez autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Testy potrwają do końca września.

Testowany autobus o długości 12 metrów ma w troje drzwi otwieranych na zewnątrz i może pomieścić maksymalnie 81 podróżnych. Zbiornik na wodór o pojemności 38 kg ma umożliwić pokonanie ponad 350 km.

Jak informuje MZK, to czy akurat trafi się na testowany autobus, jest kwestią przypadku, bowiem nie jest on wyposażony w urządzenia niezbędne do obsługi systemu ITS, więc jego pozycja oraz godziny odjazdów nie są prezentowane w czasie rzeczywistym w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej w aplikacji ITSBB, na stronie rozklady.bielsko.pl oraz na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych.

Napęd wodorowy jest w zasadzie połączeniem napędu elektrycznego z możliwościami tankowania. Pojazd z napędem wodorowym jest bowiem napędzany przez silnik elektryczny, z reguły jednostkę centralną, który zasilany jest z baterii znacznie mniejszych niż w samochodach stricte elektrycznych. Baterie te ładowane są z ogniw wodorowych, które zamieniają zatankowany wodór w energię elektryczną. Produktem ubocznym jest w tym wypadku woda. Zaleta jest taka, że zasięg tankowanego w ten sposób pojazdu jest znacznie większy niż typowego „elektryka”, a sam proces tankowania z reguły jest krótki i porównywalny do czasu tankowania tradycyjnego paliwa kopalnego, czyli benzyny lub oleju napędowego. Czyli poradzono sobie w ten sposób z dwoma największymi problemami pojazdów elektrycznych: zasięgiem i czasem tankowania czy ładowania. Zachowane zostały za to zalety samochodów elektrycznych, czyli zeroemisyjność (produkuje tylko wodę), zero hałasu i te osiągi…

Dla przykładu Toyota Mirai, która produkowana jest już od 2014 r., obecnie ma zasięg 650 km na jednym tankowaniu. A to trwa 5 min. Jej moc producent wylicza na 182 KM. Oprócz tego modelu na polskim rynku jest jeszcze dostępny Hyundai Nexo, także z napędem wodorowym. Jedynym mankamentem dla prywatnego użytkownika takiego auta jest bardzo mała dostępność stacji, gdzie można zatankować wodór. Nawigacja obecnie pokazuje w całym kraju tylko 3 ogólnodostępne stacje tankowania wodoru, z których najbliżej położona znajduje się w Katowicach. Wynika to zapewne ze sporych kosztów, w dużej mierze związanych z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa.

Transport publiczny to inna sprawa i z oczywistych względów inaczej tu wygląda rachunek ekonomiczny zaopatrzenia w paliwo.

Fot. Materiały prasowe UM w Bielsku-Białej

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart