W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Uroczyste podpisanie i… na dno szuflady? Zapomniana ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Warszawskiej

Uroczyste podpisanie i… na dno szuflady? Zapomniana ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Warszawskiej

Bielsko-Biała nie planuje wytyczenia ciągu rowerowego wzdłuż ulicy Warszawskiej – stwierdza zastępca prezydenta miasta Przemysław Kamiński. Tymczasem według „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”, ścieżka taka ma być jedną z głównych tras rowerowych miasta. Dokument został zatwierdzony zarządzeniem Prezydenta Miasta z 12 września 2022 roku.

Sprawą ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Warszawskiej zainteresował się radny Karol Markowski (Klub Jarosława Klimaszewskiego). Po raz pierwszy interpelację w tej sprawie radny złożył wiosną, jeszcze przed wyborami samorządowymi. Mimo negatywnej odpowiedzi zastępcy prezydenta Przemysława Kamińskiego, radny ponowił interpelację w lipcu. Co prawda z odpowiedzi z dnia 28 marca br. podpisanej przez Zastępcę Prezydenta - Pana Przemysława Kamińskiego wynika, że ul. Warszawska nie została wzięta pod uwagę przy opracowywaniu strategii rozwoju ścieżek rowerowych na terenie Bielska-Białej, ale w moim głębokim przekonaniu jest to poważny błąd, co postaram się uzasadnić – pisze Markowski w swojej drugiej interpelacji w sprawie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Warszawskiej.

Radny przypomina, że wzdłuż przebudowywanej obecnie ulicy Kwiatkowskiego planowana jest ścieżka dla rowerów kończąca się na skrzyżowaniu z ulicą Warszawską. – Zasadne wydaje się zatem, aby ciąg ten przy obecnym zainteresowaniu mieszkańców ruchem rowerowym został skierowany w stronę planowanego centrum przesiadkowego, jak również połączony z ulicą Piastowską, przy której ścieżki rowerowe są zaprojektowane – przekonuje Markowski.

W odpowiedzi Przemysław Kamiński ponownie informuje, że trzon sieci rowerowej w mieście na linii północ-południe stanowić będzie trasa nr 17 biegnąca wzdłuż Białki. Trasa ta pozwoli na skomunikowanie także wspomnianego przez radnego centrum przesiadkowego.

Tymczasem z „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej” wynika, że „ciąg północ-południe Warszawska Katowicka” ma być w przyszłości jedną z głównych tras rowerowych miasta. Co więcej, w dokumencie dokładnie opisany został przebieg trasy: Trasa rozpoczyna się ciągiem planowanej infrastruktury rowerowej wzdłuż stacji kolejowej (po zachodniej stronie ul. 3-go Maja) wykorzystując istniejącą drogę wewnętrzną na terenie PKP. W rejonie skrzyżowania ul. Warszawskiej z ul. Piastowską należy wyznaczyć przejazd dla rowerów sterowany istniejącą sygnalizacją świetlną. Następnie wzdłuż ul. Warszawskiej po zachodniej stronie jezdni przewidziana jest budowa wydzielonej dwukierunkowej drogi dla rowerów o szerokości 2,5 m od skrzyżowania z ul. Lipową do skrzyżowania z ul. Okrężną. Na odcinku od skrzyżowania z ul. Korczaka do skrzyżowania z ul. Sarni Stok przewiduje się budowę ciągu pieszo-rowerowego. W rejonie skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego w kierunku ul. Węglowej drogę dla rowerów należy także prowadzić po wschodniej stronie jezdni. Przejazdy dla rowerów zlokalizowane w ciągu ul. Warszawskiej należy wyznaczyć przy skrzyżowaniach sterowanych za pomocą sygnalizacji świetlnej lub izolowanych sygnalizacjach dla pieszych i rowerzystów. 

Od ulicy Warszawskiej odchodzić ma droga rowerowa prowadząca wzdłuż ulicy Węglowej (wybudowana ma być dwukierunkowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ulicy) aż do ulicy Katowickiej. Po obu stronach tej ostatniej planuje się budowę wydzielonych jednokierunkowych dróg dla rowerów prowadzących do granicy z Czechowicami-Dziedzicami.

„Koncepcja głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej” to dokument przygotowany na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej. Jego przygotowywanie poprzedzono wielomiesięcznymi konsultacjami ze ZBIR-em, czyli Zjednoczoną Bielską Inicjatywą Rowerową. Dokument został zatwierdzony Zarządzeniem Prezydenta Miasta. Uroczyste podpisanie dokumentu miało miejsce na starcie jubileuszowego, 50. Bielskiego Rodzinnego Rajdu Rowerowego we wrześniu 2022 roku. Zgodnie z zapisami wspomnianego zarządzenia prezydenta miasta „dokument definiuje najważniejsze, z punktu widzenia ruchu rowerowego korytarze komunikacyjne w mieście”. Dokument miał być podstawą do kreowania docelowej sieci układu tras rowerowych oraz przyjęcia priorytetów realizacyjnych w zakresie budowy dróg rowerowych w Bielsku-Białej. 

Wygląda na to, że po niespełna dwóch latach od zatwierdzenia dokumentu miejscy urzędnicy nie tylko nie wprowadzają go w życie, ale w ogóle zapomnieli o jego istnieniu…

 

foto: Wikimedia Commons

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart