W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Spór o przystanek i kolejowy przejazd

Spór o przystanek i kolejowy przejazd

Ponad 50 osób wzięło udział w spotkaniu prezentującym trasę rewitalizowanej linii kolejowej na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. 

W spotkaniu, które miało miejsce w sali sesyjnej bielskiego Ratusza, uczestniczyli przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz wykonawcy dokumentacji projektowej inwestycji – konsorcjum spółek Koltech Infra oraz z Infrares. Chociaż w założeniu spotkanie miało pozwolić zebrać uwagi dotyczące wstępnego projektu, nie obyło się bez emocji. Na początku nawet pojawiły się pojedyncze głosy podważające sens tej inwestycji.

- Efekty działań uruchomionej już linii 190 na odcinku Skoczów – Goleszów, jeżeli chodzi o potencjał 45 tys. ludzi dojeżdżających od strony zachodniej do Bielska-Białej do pracy i do szkoły, to ten potencjał jest kilkakrotnie większy – tłumaczył Paweł Niklewicz, reprezentujący na spotkaniu stowarzyszenie samorządów zrzeszające wszystkie gminy i powiaty subregionu południowego województwa śląskiego, które zainicjowało sprawę rewitalizacji linii 190. – To są dane, które jak najbardziej pokazują możliwości tej linii.

Kilka punktów na trasie linii kolejowej nr 190 wywołało szerszą dyskusję. Omawiane były po kolei wszystkie przejazdy, przejścia, przepusty i w końcu przystanki na trasie linii 190 na terenie Bielska-Białej. Rozwiązania założone w przypadku części z nich nie spodobały się obecnym na spotkaniu mieszkańcom.

- Generalnie założeniem tej inwestycji jest zabudowa elementów infrastruktury zgodnie z nowymi wymaganiami, ale też z maksymalnym zminimalizowaniem konieczności wykupu działek sąsiednich. To również obniża koszty realizacji – tłumaczyła, przedstawiając trasę linii 190, Izabela Kurowska, koordynator projektu.

Sporo czasu zwłaszcza poświęcono przejazdowi kolejowemu w ciągu ul. Otwartej, gdzie mieszkańcy zwracali uwagę na brak dostatecznej widoczności i znaczne nachylenie terenu. Obecny dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Patryk Owcarz zadeklarował, iż MZD zajmie się poprawą sytuacji na drodze w tym miejscu. 

- Chcę tylko uspokoić, że po etapie konsultacyjnym, a to spotkanie dzisiaj kończy serię spotkań ze społecznościami lokalnymi, przechodzimy do fazy projektowania. Każdy projekt, jeżeli powstanie, podlega uzgodnieniom z zarządcą, z administratorem itd. I to jest ten okres, gdzie możemy rozmawiać o rozwiązaniach, to jest ten czas, kiedy właśnie oczekujemy na te uwagi – mówił koordynator projektu Józef Penar.

Na dłuższy czas dyskusja zatrzymała się przy przystanku Osiedle Polskich Skrzydeł, kiedy jeden z właścicieli domu w jego okolicy wyraźnie zadeklarował w imieniu swoim i innych właścicieli domów, że nie zgodzą się na przystanek w planowanym miejscu. To spowodowało dyskusję na temat możliwości przesunięcia przystanku w jedną lub w drugą stronę, a to z kolei sprowokowało – ze względu na odległości pomiędzy przystankami – rozmowę o wręcz tramwajowym charakterze zrewitalizowanej linii. Pojawiło się również pytanie o możliwość budowy w przyszłości drugiego toru i powstania czegoś na kształt kolei aglomeracyjnej. Tu padła jednoznaczna odpowiedź, że drugiego toru nie będzie.

Podczas spotkania mieszkańcy wypełniali ankiety, umieszczając w nich swoje uwagi na temat trasy linii 190. Mają być one przeanalizowane przez projektantów.

Dzięki odbudowie linii kolejowej na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów ma pojawić się wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej – z Cieszynem i Wisłą. Czas podróży między Bielskiem-Białą a Skoczowem wyniesie ok. 36 min, z Bielska-Białej do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę. W ramach projektu PKP przebuduje odcinek linii kolejowej o długości prawie 22 km, po którym pociągi pasażerskie mają jeździć z prędkością do 80 km/h, a odcinkowo nawet do 100 i do 120 km/h.

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart