Stowarzyszenie „Rowerowe Katowice” zbada potencjał rowerowy Bielska-Białej. Podobne opracowanie, przygotowane społecznie, leży od kilku lat w szufladach bielskich urzędników.
80 tysięcy ulotek
Urząd Miejski rozstrzygnął właśnie postępowanie na przeprowadzenie ankietowego badania potrzeb komunikacyjnych Bielska-Białej związanych z mobilnością rowerową oraz opracowanie raportu wynikającego z tego badania. Celem badania jest zyskanie danych, które wykorzystane będą w polityce rowerowej miasta. Otrzymane informacje i dane mają pomóc – jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia - w racjonalnym podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i organizacyjnych związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej oraz w inicjatywach promujących mobilność rowerową.
Sama ankieta ma zawierać 10 do 12 pytań wraz z opcjami odpowiedzi i opcją komentarza. Sugerowane problemy do ujęcia w pytaniach to m.in. fakt posiadania i używania przez respondenta roweru, trasy, po jakich się w mieście przemieszcza rowerem, czy używa roweru do użytkowego poruszania się po mieście czy tyko w celach rekreacyjnych. W ankiecie mają się też znaleźć pytania na temat zadowolenia z istniejącej infrastruktury rowerowej oraz o aktywność fizyczną respondenta, czy dużo chodzi/spaceruje, uprawia nornic walking lub biega.
Zaproszenie do udziału w ankiecie rozesłane zostanie (poprzez wysyłkę bezadresową) do wszystkich mieszkańców Bielska-Białej, także tych którzy na rowerach nie jeżdżą). Wydrukowanych zostanie 80 tysięcy ulotek i 2 tysiące plakatów. Akcja uzupełniona zostanie kampanią społeczną w mediach.
Rowerowe Katowice najtańsze
W postępowaniu oferty złożyło 6 firm, w tym znany w całym kraju Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wybrana została oferta z najniższą ceną (47 900 zł), którą przedstawiło Stowarzyszenie „Rowerowe Katowice”, które zrzesza entuzjastów rowerów ze stolicy województwa śląskiego. Celem działania „Rowerowych Katowic”, jak czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia, jest pomoc w opracowaniu i wdrażaniu spójnej polityki rowerowej dla Katowic oraz integracja środowiska rowerowego w regionie. Jeżeli interesują Cię praca na rzecz rozwoju transportu rowerowego albo po prostu kochasz jazdę rowerem, to zapraszamy do współpracy – czytamy na stronie. W 2022 roku stowarzyszenie opracowało politykę rowerową województwa śląskiego. Jak wynika z wpisów na profilu facebookowym, stowarzyszenie jest bardzo krytyczne wobec działań władz Katowic w sprawie tamtejszej polityki rowerowej.
Zapomniana "Koncepcja"
W dokumentach przygotowanych przez bielski Urząd Miasta nie ma żadnej wzmianki o wykorzystaniu „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”, która kilka lat temu przygotowana została na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej przez ZBIR, czyli Zjednoczoną Bielską Inicjatywą Rowerową. To ciało doradcze powołane w 2019 roku przez prezydenta Jarosława Klimaszewskiego w celu konsultacji polityki rowerowej miasta. W jego skład weszli rowerowi entuzjaści z naszego miasta, podobni do tych, którzy skupieni są w stowarzyszeniu „Rowerowe Katowice”. Nad „Koncepcją” pracowali społecznie przez wiele godzin, a powstały dokument zarówno oni, jak i osoby odpowiedzialne w Bielsku-Białej za politykę rowerową uznawały za bardzo dobry. Dokument został zatwierdzony, jako obowiązujący, Zarządzeniem Prezydenta Miasta z 12 września 2022 roku, a jego uroczyste podpisanie miało miejsce na starcie jubileuszowego, 50. Bielskiego Rodzinnego Rajdu Rowerowego. Zgodnie z zapisami wspomnianego zarządzenia prezydenta miasta „dokument definiuje najważniejsze, z punktu widzenia ruchu rowerowego korytarze komunikacyjne w mieście”. Dokument miał być podstawą do kreowania docelowej sieci układu tras rowerowych oraz przyjęcia priorytetów realizacyjnych w zakresie budowy dróg rowerowych w Bielsku-Białej.
Teraz, niecałe 3 lata od zatwierdzenia dokumentu, miejscy urzędnicy zlecili wykonanie kolejnego, zapominając o istniejącej koncepcji. Zresztą to nie pierwszy przypadek ignorowania przyjętego przez Prezydenta Miasta dokumentu. W 2024 roku w odpowiedzi na interpelację jednego z radnych, zastępca prezydenta miasta Przemysław Kamiński odpowiedział, że nie przewiduje się powstania ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Warszawskiej. Tymczasem według „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”, ścieżka taka ma być jedną z głównych tras rowerowych miasta. Więcej o sprawie pisaliśmy w artykule Uroczyste podpisanie i… na dno szuflady?
foto: Jarosław ZIęba