W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

"Rowerowe Katowice" zbadają potencjał Bielska-Białej

"Rowerowe Katowice" zbadają potencjał  Bielska-Białej

Stowarzyszenie „Rowerowe Katowice” zbada potencjał rowerowy Bielska-Białej. Podobne opracowanie, przygotowane społecznie, leży od kilku lat w szufladach bielskich urzędników.

 

80 tysięcy ulotek

Urząd Miejski rozstrzygnął właśnie postępowanie na przeprowadzenie ankietowego badania potrzeb komunikacyjnych Bielska-Białej związanych z mobilnością rowerową oraz opracowanie raportu wynikającego z tego badania. Celem badania jest zyskanie danych, które wykorzystane będą w polityce rowerowej miasta. Otrzymane informacje i dane mają pomóc – jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia - w racjonalnym podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i organizacyjnych związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej oraz w inicjatywach promujących mobilność rowerową. 

Sama ankieta ma zawierać 10 do 12 pytań wraz z opcjami odpowiedzi i opcją komentarza. Sugerowane problemy do ujęcia w pytaniach to m.in. fakt posiadania i używania przez respondenta roweru, trasy, po jakich się w mieście przemieszcza rowerem, czy używa roweru do użytkowego poruszania się po mieście czy tyko w celach rekreacyjnych. W ankiecie mają się też znaleźć pytania na temat zadowolenia z istniejącej infrastruktury rowerowej oraz o aktywność fizyczną respondenta, czy dużo chodzi/spaceruje, uprawia nornic walking lub biega.

Zaproszenie do udziału w ankiecie rozesłane zostanie (poprzez wysyłkę bezadresową) do wszystkich mieszkańców Bielska-Białej, także tych którzy na rowerach nie jeżdżą). Wydrukowanych zostanie 80 tysięcy ulotek i 2 tysiące plakatów. Akcja uzupełniona zostanie kampanią społeczną w mediach. 

 

Rowerowe Katowice najtańsze

W postępowaniu oferty złożyło 6 firm, w tym znany w całym kraju Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wybrana została oferta z najniższą ceną (47 900 zł), którą przedstawiło Stowarzyszenie „Rowerowe Katowice”, które zrzesza entuzjastów rowerów ze stolicy województwa śląskiego. Celem działania „Rowerowych Katowic”, jak czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia, jest pomoc w opracowaniu i wdrażaniu spójnej polityki rowerowej dla Katowic oraz integracja środowiska rowerowego w regionie. Jeżeli interesują Cię praca na rzecz rozwoju transportu rowerowego albo po prostu kochasz jazdę rowerem, to zapraszamy do współpracy – czytamy na stronie. W 2022 roku stowarzyszenie opracowało politykę rowerową województwa śląskiego. Jak wynika z wpisów na profilu facebookowym, stowarzyszenie jest bardzo krytyczne wobec działań władz Katowic w sprawie tamtejszej polityki rowerowej.

 

Zapomniana "Koncepcja"

W dokumentach przygotowanych przez bielski Urząd Miasta nie ma żadnej wzmianki o wykorzystaniu „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”, która kilka lat temu przygotowana została na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej przez ZBIR, czyli Zjednoczoną Bielską Inicjatywą Rowerową. To ciało doradcze powołane w 2019 roku przez prezydenta Jarosława Klimaszewskiego w celu konsultacji polityki rowerowej miasta. W jego skład weszli rowerowi entuzjaści z naszego miasta, podobni do tych, którzy skupieni są w stowarzyszeniu „Rowerowe Katowice”. Nad „Koncepcją” pracowali społecznie przez wiele godzin, a powstały dokument zarówno oni, jak i osoby odpowiedzialne w Bielsku-Białej za politykę rowerową uznawały za bardzo dobry. Dokument został zatwierdzony, jako obowiązujący, Zarządzeniem Prezydenta Miasta z 12 września 2022 roku, a jego uroczyste podpisanie miało miejsce na starcie jubileuszowego, 50. Bielskiego Rodzinnego Rajdu Rowerowego. Zgodnie z zapisami wspomnianego zarządzenia prezydenta miasta „dokument definiuje najważniejsze, z punktu widzenia ruchu rowerowego korytarze komunikacyjne w mieście”. Dokument miał być podstawą do kreowania docelowej sieci układu tras rowerowych oraz przyjęcia priorytetów realizacyjnych w zakresie budowy dróg rowerowych w Bielsku-Białej. 

Teraz, niecałe 3 lata od zatwierdzenia dokumentu, miejscy urzędnicy zlecili wykonanie kolejnego, zapominając o istniejącej koncepcji. Zresztą to nie pierwszy przypadek ignorowania przyjętego przez Prezydenta Miasta dokumentu. W 2024 roku w odpowiedzi na interpelację jednego z radnych, zastępca prezydenta miasta Przemysław Kamiński odpowiedział, że nie przewiduje się powstania ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Warszawskiej. Tymczasem według „Koncepcji głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”, ścieżka taka ma być jedną z głównych tras rowerowych miasta. Więcej o sprawie pisaliśmy w artykule Uroczyste podpisanie i… na dno szuflady?

 

foto: Jarosław ZIęba

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart