W przyszłym roku rozpocznie się remont ulicy Piastowskiej. Gruntowna przebudowa jednej z głównych arterii komunikacyjnych w mieście obejmie całą ulicę, czyli 2,2 km. Wzdłuż ulicy ma powstać ścieżka rowerowa. Niestety nie obejdzie się bez wycinki drzew. Zadanie realizowane będzie etapami i ma się zakończyć przed rokiem 2027.
Przebudowa ulicy połączona będzie z modernizacją infrastruktury podziemnej. W szczególnie złym stanie znajdują się tutaj kolektor sanitarny i sieć wodociągowa. To właśnie ich zły stan przyspieszył realizację remontu.
W ramach zadania planowana jest rozbudowa ulicy Piastowskiej wraz z budową obustronnego chodnika i budową zatok autobusowych. Powstanie aż pięć nowych rond. Zostaną one wybudowane na skrzyżowaniach z ulicami Juliusza Słowackiego, Listopadową i Stanisława Wyspiańskiego, a podwójne, połączone rondo powstanie „Pod kasztanami”, na skrzyżowaniach z ulicami Jana III Sobieskiego i Emilii Plater.
Nowa ścieżka rowerowa
W ramach przebudowy wzdłuż całej ulicy Piastowskiej wybudowana zostanie ścieżka rowerowa. W przyszłości stanowić ona będzie część trasy regionalnej nr 604, łączącej Cieszyn z Bielskiem-Białą. Co jednak ważne dla rowerzystów, ścieżka ma zostać połączona z istniejącymi już ścieżkami wokół lotniska. Jak poinformował naszą redakcję Miejski Zarząd Dróg, łącznik powstać ma poprzez dostosowanie do ruchu rowerowego ulicy Elizy Orzeszkowej na jej odcinku od Hulanki do ulicy Lotniczej, wzdłuż której ścieżka rowerowa już istnieje.
W przyszłości planowana przy ulicy Piastowskiej ścieżka rowerowa ma zostać także połączona z drogą krajową dla rowerów biegnącą wzdłuż Białki (trasa nr 17 na osi północ-południe) oraz przedłużona wzdłuż śródmiejskiej obwodnicy miasta (znanej jako ulica Nowopiekarska) w kierunku Kóz. Szczegóły tych rozwiązań mają być zawarte w projektach centrum przesiadkowego oraz wspomnianej obwodnicy.
Nie wiedzą ile wytną drzew
Niestety, w zakresie robót związanych z rozbudową ulicy Piastowskiej znalazła się także wycinka drzew. Nasze redakcja zapytała Miejski Zarząd Dróg o jej zakres, jednak odpowiedź jest bardzo lakoniczna. – W związku z koniecznością przebudowy infrastruktury podziemnej oraz ze względu na stan fitosanitarny niektórych drzew z pewnością nie uda się całkowicie uniknąć wycinki drzew podczas inwestycji – napisał Wojciech Barteczko, zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w bielskim MZD. Odpowiedź jest niepokojąca, projekt wraz ze szczegółowym przedmiarem robót i kosztorysem jest bowiem gotowy, Miejski Zarząd Dróg powinien więc dokładnie wiedzieć ile drzew będzie wycinanych.
Dyrektor Barteczko zapewnił natomiast, że w zamian za wycięte drzewa prowadzone będą nasadzenia kompensacyjne. – Zostaną posadzone nowe drzewa różnych gatunków, takie jak lipy drobnolistne, jabłonie ozdobne i kasztanowce białe. Są to gatunki trwałe, odporne na warunki miejskie, a przy okazji posiadające spore walory estetyczne – pisze Barteczko. Dodaje także, że w trakcie budowy wszystkie drzewa, które nie będą wycinane, zostaną odpowiednio zabezpieczone.
Nowoczesne oświetlenie
Jak zapewnia MZD, podczas przebudowy ulicy Piastowskiej, zostanie zainstalowane nowoczesne i energooszczędne oświetlenie LED. Projekt obejmuje również doświetlenie przejść dla pieszych. Sterowanie oświetleniem będzie możliwe na podstawie zintegrowanych punktów zapalania, co powinno umożliwić w razie potrzeby, np. dla oszczędności, wyłączanie tylko niektórych punktów świetlnych wzdłuż ulicy, a nie całego oświetlenia. Takie rozwiązanie proponowali prezydentowi miasta niektórzy radni w ramach obecnych oszczędności związanych z nocnym oświetleniem miasta. Niestety, nie jest to obecnie możliwe właśnie ze względu na przestarzały system zarządzania miejskim oświetleniem.
Koszt to prawie 50 milionów
Szacowana wartość całej inwestycji to 49,1 mln zł. Pozyskane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie wyniesie 22,8 mln zł. Z budżetu gminy trzeba będzie więc wydać na ten remont ponad 26 milinów złotych. Pierwsze środki zabezpieczone zostaną w roku 2024, a robotnicy na Piastowską powinni wejść w połowie roku. O tym, kiedy prace się zakończą decydowały będą możliwości finansowe miasta. Zgodnie z deklaracją we wniosku o dofinansowanie ze środków rządowych, inwestycja powinna zostać zakończona do roku 2027.