Na razie projekt idzie zgodnie z planem. 11 firm złożyło oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na opracowanie projektu zamierzają planują przeznaczyć kwotę 13,98 mln zł w tym: na realizację projektu 12,58 mln zł oraz 1,39 mln zł za pełnienie nadzoru autorskiego.
Tymczasem oferty złożone w przetargu wahają się od 10,7 mln aż do 19, 4 mln złotych.
Dzięki rewitalizacji linii kolejowej mieszkańcy południowej części woj. śląskiego zyskają dostęp do kolei dzięki budowie nowych lub przebudowie stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała, Wapienica, Jaworze, Jasienica, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II.
Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zakończeniu rewitalizacji czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie ok. 36 minut, z Bielska-Białej do Cieszyna pociąg pojedzie niecałą godzinę.
Odnowienie linii kolejowej umożliwi kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/h.
Rewitalizacja 22 kilometrów linii kolejowej będzie kosztować około 350 mln zł netto. Start prac budowlanych przewidywany jest na 2027 rok. Pierwsze pociągi powinny wyjechać na tę trasę w 2030 roku.
***
We wrześniu ubiegłego roku na dworcu PKP w Bielsku-Białej przedstawiciele lokalnych samorządów oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisali umowę na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków).