W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Nasze drogie śmieci

Nasze drogie śmieci

Urząd Miasta podał dane finansowe dotyczące gospodarki odpadami. Ponad połowa z 80 mln zł to koszt odbioru odpadów z posesji. W ciągu dwóch lat wydatki miasta na gospodarkę odpadami wzrosły o 20 milionów złotych. 

System gospodarki odpadami komunalnymi to jedno z najważniejszych zadań samorządu miasta. I jedno z najdroższych. W ubiegłym roku na odbiór i zagospodarowanie odpadów bielscy podatnicy wydali 79,4 mln zł. Oznacza to gwałtowny wzrost kosztów w porównaniu do roku 2022 (59,5 mln zł) i 2023 (60,8 mln zł). 

Wpływ na tak znaczne podwyższenie kosztów miała przede wszystkim nowa umowa z firmą PreZero, która odbiera odpady z posesji na terenie miasta: w 2023 roku PreZero zainkasowało za swoja usługę niespełna 30 mln zł, a w ubiegłym roku – już 42,3 mln zł, czyli 53,3% wszystkich kosztów systemu. O zeszłorocznym przetargu na odbiór odpadó pisaliśmy tutaj.

Drugą pod względem wielkości pozycją kosztową jest zagospodarowanie odpadów przez miejską spółkę ZGO. W 2024 roku składowanie, utylizacja i recykling odpadów komunalnych pochłonął 21,1 mln zł (26,6% całości kosztów). ZGO ponosi też koszty funkcjonowania PSZOK-ów: kosztowało to w zeszłym roku 12,1 mln zł (15.3% całości kosztów). W tę sumę wliczone są także koszty budowy i uruchomienia trzeciego PSZOK-u w Wapienicy, który rozpoczął działalność od tego roku. 

Koszty administracyjne systemu wraz z kampanią edukacyjną utrzymują się w ostatnich latach na zbliżonym poziomie; w ubiegłym roku wyniosły niespełna 3,7 mln zł, co stanowi 4.6% całości kosztów. Pozostałe pozycje w budżecie są już wyraźnie mniejsze: zbiórka przeterminowanych leków kosztuje budżet 127 tys. zł, a zbiórka używanego sprzętu elektronicznego oraz zużytego oleju jadalnego – niespełna 2 tysiące złotych. 

 

Na podstawie odpowiedzi na interpelację radnego Romana Matyi. 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart