Dzisiaj trasę z Żywca do Zwardonia szybkie pociągi pokonują w ok. 70 minut zatrzymując się po drodze aż 14 razy, powstało bowiem 9 nowych stacji i przystanków kolejowych. Niektóre budynki dworcowe jeszcze stoją i choć nie tętnią już kolejowym życiem a ich fasady straszą swoim wyglądem, to są niemymi świadkami dawnej świetności. Czy w tej lub innej formie powróci do nich życie?
Z informacji uzyskanych u źródła (Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Wydziału Współpracy z Mediami PKP SA) wiemy, iż PKP S.A. nie ma planów modernizacji i przywrócenia obsługi podróżnych w dawnym budynku dworca – Bielsko-Biała Wschód. Jeśli chodzi o dawny dworzec Bielsko-Biała Wapienica (budynek jest zagospodarowany – znajduje się w nim lokal mieszkalny i komercyjny) to jest on położony przy stacji, na której obecnie nie zatrzymują się pociągi, w związku z tym nie jest brany pod uwagę w planach inwestycyjnych spółki. Z kolei były dworzec Bielsko-Biała Mikuszowice jest położony na nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Do czasu zakończenia niniejszego procesu przed odpowiednie organy administracji – uniemożliwia to podjęcie jakichkolwiek decyzji, co do przyszłości tego budynku. Obecnie nie możemy również przesądzić o przyszłości byłego dworca w Łodygowicach (obecnie trwa postępowanie sądowe dotyczące części działki zajętej pod drogi, na której zakończeniu modernizacji linii przez PKP PLK S.A., wtedy też nie wykluczamy powrotu do rozmów z samorządem). Budynek byłego dworca Wilkowice Bystra nie jest już własnością PKP S.A. Został on przekazany na rzecz samorządu w 2021 roku. I choć od tego czasu minęły 3 lata to budynek dalej straszy swym wyglądem i zionie pustką.
W sierpniu 2023 r. PKP SA ogłosiły kontynuację PID (Programu Inwestycji Dworcowych) na lata 2024-2030. Lista podstawowa w całej Polsce obejmuje 150 budynków dworcowych. W województwie sląskim na liście tej ujęto 9 dworców kolejowych: Bytom, Chorzów Batory, Jaworzno Szczakowa, Kłobuck, Kobiór, Mysłowice, Piasek, Zebrzydowice oraz najbardziej interesującą nas Milówkę. Jest też, obejmująca 6 pozycji, lista rezerwowa. Nie ma na niej, niestety, żadnego obiektu dworcowego w naszym regionie. Nie wiemy zatem jaki los czeka nie ujęte w PID dworce kolejowe przy liniach 139 i 190.
A może warto skorzystać z doświadczeń samorządowców z Wisły, którzy pod koniec 2014 roku wykupili od PKP budynek dworca wraz z gruntem i przystąpili do rewitalizacji. Dzisiaj w jednej jego części znajduje się Restauracja „Browar Wisła”, w drugiej centrum przesiadkowe wraz z informacją turystyczną.
Gdyby do 2030 roku ziściły się plany PKP SA i przy okazji wszystkie budynki kolejowe przy obu liniach zatętniły życiem to Kolejowy Ring PL-CZ-SL byłby znakomitym transgranicznym produktem turystycznym i wraz z górską pętlą The Loop podniósłby atrakcyjność naszych gór.
Pierwszą część tekstu na kolejowym szlaku można przeczytać tutaj.
foto: Michozord, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons