W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Na kolejowym szlaku (część 1)

Na kolejowym szlaku (część 1)

Międzynarodowy Związek Kolei i The World Factbook gromadzą dane o długości linii kolejowych w 148 krajach (w tylu krajach istnieją jakiekolwiek linie kolejowe). W tej klasyfikacji Polska z 19 503 km zajmuje 15 miejsce. W UE jesteśmy pod tym względem na 3 miejscu, tuż za Niemcami i Francją. To trzecie miejsce nie jest i nie powinno być powodem do chluby i samozadowolenia. 70 lat temu mieliśmy o 7,5 tys. km torów więcej niż dziś. Naprawienie tego co zniszczono wymagać będzie czasu i sporej kasy. 

Grubo ponad wiek temu
W roku 1855, dzięki ponad dziesięciokilometrowemu (10,57 km) odcinkowi torów poprowadzonych z Dziedzic, Bielsko zyskało połączenie z Uprzywilejowaną Koleją Północną Cesarza Ferdynanda (KFNB). Od tej właśnie strony 17 grudnia wjechał do Bielska pierwszy pociąg: Bielsko było wówczas stacją końcową. Po 23 latach  wybudowano kolejne prawie 19 km torów i 18 sierpnia 1878 roku pierwszy pociąg wjechał do Żywca. Sześć lat później (w roku 1884) ukończono prace na linii Zwardoń – Żywiec – Sucha – Chabówka – Nowy Sącz i Żywiec stał się ważnym węzłem kolejowym. 37kilometrowy odcinek z Żywca do Zwardonia pociąg pokonywał w 104 minuty zatrzymując się po drodze na stacjach w Węgierskiej Górce, Milówce, Rajczy i Soli. A tak pisał o Zwardoniu w swoim „Przewodniku po Beskidach Zachodnich” prof. Kazimierz Sosnowski - Posiada po Zakopanem najwyżej położoną stację kolejową w Beskidach na wys. 686 m.n.p.m., która jest graniczną na linii Żywiec-Czadca

Kolejowy krąg (ring) dopełnił się 1 czerwca 1888 roku gdy, po przejechaniu 69 km, wjechał uroczyście na bielski dworzec pociąg Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich z Frydka. Na linii tej wybudowano także charakterystyczne dla ówczesnej c.k. monarchii, a istniejące do dziś, dworce kolejowe w: Cieszynie, Goleszowie, Skoczowie, Jasienicy, Bielsku-Białej (Wapienica, Wschód); dalej, w kierunku Galicji, w Kozach, Kętach  i Andrychowie. W II Rzeczpospolitej (od roku 1932) przez Bielsko przejeżdżały, w drodze do Zwardonia, słynne rajdy kolejowo-narciarskie znane pod nazwą „Narty-Dancing-Brydż” [Zwardoń był w tamtym czasie uznaną i modną stacją narciarską, gdzie ze względu na korzystny mikroklimat pokrywa śnieżna utrzymywała się bardzo długo. Pod względem uśnieżenia jest Zwardoń najdoskonalszym ośrodkiem narciarskim w całych Beskidach, (…) w Zwardoniu panuje przepiękna zima z grubą pokrywą śnieżną – tak Kazimierz Sosnowski opisywał Zwardoń w swoich przedwojennych i powojennych Przewodnikach po Beskidach Zachodnich.  

Kursowanie pociągów relacji Cieszyn - Bielsko-Biała Główna - Cieszyn na linii nr 190 zawieszono 10 stycznia 2009 roku, a 13 grudnia  roku zawieszono połączenia międzynarodowe Cieszyn - Český Těšín - Cieszyn. O rewitalizacji linii nr 190 na odcinku od Bielska-Bialej do Skoczowa mówi się już od 2013 roku - wtedy województwo śląskie opublikowało dokument zawierający projekt rewitalizacji linii.  W 2014 roku zdemontowano sieć trakcyjną na odcinku Goleszów – Cieszyn i Jasienica – Skoczów.

Czy beskidzki kolejowy ring ma jeszcze szansę ożyć?  

 

foto: Michozord, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart