PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku od Bielska-Białej do Skoczowa. To kolejny krok w kierunku przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii Bielsko-Biała-Skoczów. Oferty można składać do 8 stycznia.
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK wyjaśniła, że przywrócenie ruchu pasażerskiego z Bielska-Białej do Skoczowa to główny cel zadania realizowanego z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r. – Prace projektowe będą realizowane w latach 2024-2027. Budowa jest przewidziana na lata 2027–2029. Szacowana wartość całego zadania - łącznie prac projektowych i budowlanych - to 350 mln zł – powiedziała.
Fragment linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa jest niezbędnym elementem połączenia Cieszyna przez Wadowice z Krakowem. – Projekt rewitalizacji przewiduje przebudowę odcinka linii o długości prawie 22 km. Pojadą nim pociągi z prędkością 80 km na godzinę. Odcinkowo będą mogły jechać do 120 km na godzinę. Bielszczanie zyskają szybkie i wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem oraz Wisłą. Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej, a także dalej - do Krakowa. Takie połączenie będzie dużym ułatwieniem dla studentów i turystów. Czas podróży między Bielskiem-Białą a Skoczowem wyniesie 36 minut. Do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę – oznajmiła Katarzyna Głowacka.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel pod koniec września mówił, że na całej długości odcinka – nieczynnego od 2009 roku - niezbędna będzie wymiana infrastruktury kolejowej. Trzeba odbudować obiekty inżynieryjne, przepusty. W niektórych miejscach przewidywana jest lekka korekta przebiegu linii.
Kolej planuje budowę nowych lub przebudowę istniejących stacji i przystanków: Bielsko-Biała - Zachód, Listopadowa, Stare Bielsko, Aleksandrowice, os. Polskich Skrzydeł i Wapienica, a także Jaworze-Jasienica, Jasienica koło Bielska-Białej, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II. – Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – podała Głowacka.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Program, będący pod egidą ministerstwa infrastruktury, jest wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 2 mld jednostek samorządu terytorialnego.