W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Koleją do Skoczowa

Koleją do Skoczowa

 

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku od Bielska-Białej do Skoczowa. To kolejny krok w kierunku przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii Bielsko-Biała-Skoczów. Oferty można składać do 8 stycznia. 

Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK wyjaśniła, że przywrócenie ruchu pasażerskiego z Bielska-Białej do Skoczowa to główny cel zadania realizowanego z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 r. – Prace projektowe będą realizowane w latach 2024-2027. Budowa jest przewidziana na lata 2027–2029. Szacowana wartość całego zadania - łącznie prac projektowych i budowlanych - to 350 mln zł – powiedziała. 

Fragment linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa jest niezbędnym elementem połączenia Cieszyna przez Wadowice z Krakowem. – Projekt rewitalizacji przewiduje przebudowę odcinka linii o długości prawie 22 km. Pojadą nim pociągi z prędkością 80 km na godzinę. Odcinkowo będą mogły jechać do 120 km na godzinę. Bielszczanie zyskają szybkie i wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem oraz Wisłą. Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej, a także dalej - do Krakowa. Takie połączenie będzie dużym ułatwieniem dla studentów i turystów. Czas podróży między Bielskiem-Białą a Skoczowem wyniesie 36 minut. Do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę – oznajmiła Katarzyna Głowacka.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel pod koniec września mówił, że na całej długości odcinka – nieczynnego od 2009 roku - niezbędna będzie wymiana infrastruktury kolejowej. Trzeba odbudować obiekty inżynieryjne, przepusty. W niektórych miejscach przewidywana jest lekka korekta przebiegu linii. 

Kolej planuje budowę nowych lub przebudowę istniejących stacji i przystanków: Bielsko-Biała - Zachód, Listopadowa, Stare Bielsko, Aleksandrowice, os. Polskich Skrzydeł i Wapienica, a także Jaworze-Jasienica, Jasienica koło Bielska-Białej, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II. – Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – podała Głowacka.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Program, będący pod egidą ministerstwa infrastruktury, jest wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 2 mld jednostek samorządu terytorialnego.

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart