W zeszłym roku pojawiła się informacja o uruchomieniu bezpośredniego połączenia autobusowego na trasie Kraków – Bielsko-Biała. Połączenie uruchomiono w kwietniu tego roku, ale autobusy z Krakowa dojeżdżają tylko do Kęt.
Linia autobusowa funkcjonuje w ramach Małopolskich Linii Dowozowych, które obsługuje spółka Koleje Małopolskie. W dni robocze rozkład jazdy obejmuje sześć połączeń w jedną stronę każdego dnia, natomiast w soboty, niedziele i święta po cztery połączenia. Linia finansowana jest z budżetu samorządu Województwa Małopolskiego. I właśnie pieniądze, a właściwie ich brak stoi za odejściem od pierwotnego planu, czyli zakończenia autobusowej trasy w Bielsku-Białej. Na dofinansowanie przedsięwzięcia nie zgodził się bowiem samorząd Województwa Śląskiego.
Jak przyznaje Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, były prowadzone rozmowy między województwami w tej sprawie. Województwo Małopolskie proponowało Śląskiemu powierzenie organizacji linii autobusowej Bielsko-Biała – Kęty – Andrychów – Wadowice – Kraków oraz wspólną partycypację w kosztach przedsięwzięcia. – Województwo Śląskie nigdy nie planowało uruchomienia przewozów autobusowych relacji Bielsko-Biała – Kraków – podkreśla Sławomir Gruszka. – Obecnie obowiązujący „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego” zakłada organizowanie wyłącznie połączeń kolejowych. W konsekwencji Województwo Śląskie nie finansuje wojewódzkich autobusowych przewozów pasażerskich i nie posiada zabezpieczonych środków w budżecie na realizację takiego zadania.
Czyli autobus do Bielska-Białej nie dojedzie. Pozostają połączenia kolejowe, a w tej dziedzinie nieco powiało optymizmem. Obecnie Województwo Śląskie w uzgodnieniu z Województwem Małopolskim organizuje połączenia kolejowe na trasie Bielsko-Biała – Kęty – Andrychów – Wadowice – Kraków w postaci 8 par pociągów dziennie, z czego większość jedzie bezpośrednio do i z Krakowa.
– Mając na uwadze potrzeby mieszkańców, od 15 grudnia tego roku liczba pociągów na tej trasie zostanie zwiększona do 10 par codziennych pociągów, z których 9 pojedzie bezpośrednio z Bielska-Białej do Krakowa i z powrotem – zapowiada rzecznik UM Województwa Śląskiego.
Fot. Kamil Czaiński CC 4.0