W tegorocznym rankingu szkół podstawowych, opracowanym przez portal WaszaEdukacja.pl, najwyżej w naszym mieście oceniona została Anglojęzyczna Szkoła Podstawowa Europejczyk. Właśnie traci siedzibę, a uczniowie przechodzą na zdalne nauczanie.
Od kilku dni miasto jest zarzucane informacjami o konflikcie, który spowodował konieczność ewakuacji dzieci z budynku ASP Europejczyk, mieszczącego się w tzw. Centrum Batory, na terenie dawnej BEFAMY (pomiędzy ulicami Michałowicza, Rejtana i Sikornik). Na podstawie oświadczeń publicznych obu stron sporu trudno zrekonstruować stan faktyczny, jednak nasza redakcja podjęła tę próbę.
Strony sporu
Z jednej strony Anglojęzyczna Szkoła Podstawowa Europejczyk, prywatna podstawówka działająca od lat w tym miejscu na podstawie umowy najmu. Z drugiej strony: spółka Resi Capital z Grupy Cavatina, która nabyła cały pofabryczny kompleks od spółki Centrum Batory. Spółka, poprzez swoją spółkę celową RECAP SPV 15 zamierza tam budować osiedle mieszkaniowe.
Przedmiot sporu
Spór dotyczy prawa do używania budynku, wynajmowanego przez ASP Europejczyk i przystosowanego do działalności edukacyjnej. Szkoła twierdzi, że jako najemca posiada prawo użytkowania budynku do końca podpisanej umowy z poprzednim właścicielem (umowa została podpisana na czas oznaczony). Dyrekcja szkoły utrzymuje, że wypowiedzenie zostało podpisane przez osobę nie figurującą w KRS jako upoważniony przedstawiciel poprzedniego właściciela. Inaczej twierdzi spółka deweloperska. Zdaniem Resi Capital umowa została wypowiedziana skutecznie jeszcze przez poprzedniego właściciela, gdyż dotyczyła podnajmu a nie najmu. Nie podlega sporowi, że wypowiedzenie (lub jego próbę) doręczono dyrekcji placówki na niespełna dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego, co w praktyce uniemożliwiło rozpoczęcie nauki w innym miejscu.
Stan budynku
Nowy właściciel z Grupy Cavatina utrzymuje, że zlecona przez niego opinia z zakresu ochrony przeciwpożarowej jasno wskazała na szereg nieprawidłowości i zagrożeń w budynku do tej pory zajmowanym przez szkołę. – Jako nowy właściciel budynku przyjęliśmy na siebie odpowiedzialność za jego użytkowników. Obecny stan techniczny i układ tego budynku mogą stanowić zagrożenie dla dzieci oraz pracowników szkoły. Oznacza to konieczność natychmiastowej wręcz relokacji placówki do obiektu spełniającego wymagania bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej – oświadczył inwestor.
Dyrekcja szkoły stanowczo odpiera zarzuty. – Informacje dotyczące złego stanu budynku, w którym funkcjonuje szkoła nie posiadają wiarygodnego źródła. Nie zostały one potwierdzone przez żaden z kompetentnych organów i zdaniem Szkoły zostały przedstawione w celu jej oczernienia – czytamy w oświadczeniu placówki.
Sytuacja w terenie
W czwartek 28 listopada inwestor rozpoczął prace rozbiórkowe, a ekipa budowlana odłączyła media, zasilające szkołę (wczoraj inwestor stwierdził, że nastąpiło to wskutek awarii, spowodowanej prowadzonymi robotami). Prace rozbiórkowe były prowadzone przy użyciu ciężkiego sprzętu i objęły budynki bezpośrednio przylegające do budynku szkoły. Rodzice blisko 160 dzieci musieli je zabrać ze szkoły, zajęcia prowadzone są online. Obecnie szkoła jest zamknięta.
Reakcja władz
Przybyły na miejsce patrol policji „pouczył strony sporu” i nie podjął interwencji. Urząd Miejski proponował właścicielom szkoły przeniesienie placówki do budynku przy ulicy Sempołowskiej (dawny Zakład Doskonalenia Zawodowego). Wiceprezydent odpowiedzialny za oświatę, Piotr Kucia, zadeklarował gotowość przyjęcia dzieci do szkół samorządowych. Według inspektorów Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego prace wyburzeniowe odbywają się legalnie, zgodnie z wydanym pozwoleniem. Kuratorium Oświaty jak dotąd publicznie nie zabrało głosu.
Post scriptum
W niektórych mediach lokalnych mocno reklamowana była odbywająca się we wtorek 3 grudnia w Cavatina Hall konferencja z cyklu "Holistic Talk”. Międzynarodowa konferencja "Interdyscyplinarne nauczanie i uczenie się" odbywała się tym razem pod hasłem "Czego powinna uczyć szkoła?". Wśród prelegentów i uczestników znaleźli się utytułowani naukowcy, eksperci edukacyjni i nauczyciele wierzący w sens i lepszą przyszłość edukacji.
Organizatorem konferencji był Holistic Think Tank. Jak czytamy na stronach HTT operatorem think tanku jest Fundacja Fiducia, która powstała z inicjatywy i dzięki wsparciu Grupy Cavatina. Statutowymi celami organizacji powołanej pod koniec 2019 r. jest realizacja zadań w zakresie działalności charytatywnej, wyrównywania szans osób wykluczonych, zapewniania dostępu do kultury i sztuki, edukacji, aktywizacja młodszych i starszych oraz wielu innych inicjatyw potrzebnych społecznie.
foto: Szkoła Europejczyk