W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Bezpieczeństwo nie tylko teoretycznie

Bezpieczeństwo nie tylko teoretycznie

Po raz piąty już w Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej miały miejsce warsztaty pod hasłem „Uczeń wobec niebezpiecznych wyzwań”. Były one nie tylko okazją do zdobycia wiedzy i praktycznych narzędzi, ale również stworzyły pole do wymiany doświadczeń oraz dialogu na temat kluczowych wyzwań współczesnej edukacji.

W warsztatach zorganizowanych przez Akademię wspólnie z Liceum Ogólnokształcącym Bielskiej Szkoły Menedżerów wzięło udział ponad 100 dyrektorów, nauczycieli i pedagogów z Bielska-Białej oraz z okolicznych powiatów, a nawet z całego regionu; m. in. z Żywca, Cieszyna i Andrychowa. Uczestnicy mieli okazję zagłębić się w trzy istotne tematy, niezwykle ważne dla codziennej pracy szkół. Pierwszy dotyczył ochrony prywatności w szkołach, gdyż w dobie cyfryzacji ochrona danych osobowych uczniów i nauczycieli stała się jednym z największych wyzwań. Omówieniem najnowszych regulacji prawnych w tej dziedzinie oraz prezentacją praktycznych zabezpieczeń wrażliwych informacji przed nieuprawnionym dostępem zajęli się tu eksperci z dziedziny prawa.

Drugi z tematów odwoływał się do nowych zagrożeń wśród młodzieży w postaci substancji psychoaktywnych, jak fentanyl czy snus, coraz częściej obecnych w środowisku młodzieży. Omówiono zarówno mechanizmy działania tych substancji, jak i skutki ich stosowania dla zdrowia młodych ludzi. Mówiono również o sposobach rozpoznawania pierwszych objawów sygnalizujących problemy oraz o metodach wsparcia uczniów i ich rodzin.

Temat trzeci dotyczył cyberbezpieczeństwa w praktyce szkolnej, ponieważ zagrożenia w świecie wirtualnym są równie realne, co te w świecie rzeczywistym. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, jak chronić uczniów przed cyberprzemocą, oszustwami internetowymi oraz niebezpiecznymi treściami w sieci. Szczególną uwagę poświęcono praktycznym wskazówkom dotyczącym reagowania na incydenty oraz edukacji w zakresie odpowiedzialnego korzystania z technologii.

Sporym zainteresowaniem uczestników warsztatów cieszyły się również symulacja oględzin miejsca zbrodni w wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz multimedialny trenażer strzelecki.

Każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w warsztatach oraz zdobyte kompetencje. Wielu spośród nich podkreślało, że warsztaty były nie tylko wartościowym źródłem wiedzy, ale także inspiracją do wprowadzenia zmian w codziennej pracy z uczniami. – To wydarzenie pokazało, jak ważne jest podejmowanie tematów trudnych, ale kluczowych dla bezpieczeństwa i rozwoju młodzieży. Wychodzę stąd z poczuciem, że mam konkretne narzędzia, które mogę wdrożyć w mojej szkole – powiedziała jedna z uczestniczek.

W organizacji warsztatów biorą udział pracownicy dwóch kierunków studiów: Prawa oraz Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Planowana jest już kolejna ich edycja. Ma się ona odbyć w kwietniu. – Możliwe, że do organizacji włączy się również kierunek Finanse i rachunkowość, dzieci bowiem mogą – z pewnymi ograniczeniami – uczestniczyć w transakcjach finansowych już od 13 roku życia – mówi Mariusz Kuliński, prodziekan Wydziału Nauk Społecznych i Technicznych Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej. – Przez organizację tego typu zajęć, zresztą realizowanych nieodpłatnie, przemawia chęć wsparcia nauczycieli, docenienie odpowiedzialności towarzyszącej nauczaniu w tych jakże szybko zmieniających się czasach.

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart