Po raz piąty już w Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej miały miejsce warsztaty pod hasłem „Uczeń wobec niebezpiecznych wyzwań”. Były one nie tylko okazją do zdobycia wiedzy i praktycznych narzędzi, ale również stworzyły pole do wymiany doświadczeń oraz dialogu na temat kluczowych wyzwań współczesnej edukacji.
W warsztatach zorganizowanych przez Akademię wspólnie z Liceum Ogólnokształcącym Bielskiej Szkoły Menedżerów wzięło udział ponad 100 dyrektorów, nauczycieli i pedagogów z Bielska-Białej oraz z okolicznych powiatów, a nawet z całego regionu; m. in. z Żywca, Cieszyna i Andrychowa. Uczestnicy mieli okazję zagłębić się w trzy istotne tematy, niezwykle ważne dla codziennej pracy szkół. Pierwszy dotyczył ochrony prywatności w szkołach, gdyż w dobie cyfryzacji ochrona danych osobowych uczniów i nauczycieli stała się jednym z największych wyzwań. Omówieniem najnowszych regulacji prawnych w tej dziedzinie oraz prezentacją praktycznych zabezpieczeń wrażliwych informacji przed nieuprawnionym dostępem zajęli się tu eksperci z dziedziny prawa.
Drugi z tematów odwoływał się do nowych zagrożeń wśród młodzieży w postaci substancji psychoaktywnych, jak fentanyl czy snus, coraz częściej obecnych w środowisku młodzieży. Omówiono zarówno mechanizmy działania tych substancji, jak i skutki ich stosowania dla zdrowia młodych ludzi. Mówiono również o sposobach rozpoznawania pierwszych objawów sygnalizujących problemy oraz o metodach wsparcia uczniów i ich rodzin.
Temat trzeci dotyczył cyberbezpieczeństwa w praktyce szkolnej, ponieważ zagrożenia w świecie wirtualnym są równie realne, co te w świecie rzeczywistym. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, jak chronić uczniów przed cyberprzemocą, oszustwami internetowymi oraz niebezpiecznymi treściami w sieci. Szczególną uwagę poświęcono praktycznym wskazówkom dotyczącym reagowania na incydenty oraz edukacji w zakresie odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Sporym zainteresowaniem uczestników warsztatów cieszyły się również symulacja oględzin miejsca zbrodni w wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz multimedialny trenażer strzelecki.
Każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w warsztatach oraz zdobyte kompetencje. Wielu spośród nich podkreślało, że warsztaty były nie tylko wartościowym źródłem wiedzy, ale także inspiracją do wprowadzenia zmian w codziennej pracy z uczniami. – To wydarzenie pokazało, jak ważne jest podejmowanie tematów trudnych, ale kluczowych dla bezpieczeństwa i rozwoju młodzieży. Wychodzę stąd z poczuciem, że mam konkretne narzędzia, które mogę wdrożyć w mojej szkole – powiedziała jedna z uczestniczek.
W organizacji warsztatów biorą udział pracownicy dwóch kierunków studiów: Prawa oraz Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Planowana jest już kolejna ich edycja. Ma się ona odbyć w kwietniu. – Możliwe, że do organizacji włączy się również kierunek Finanse i rachunkowość, dzieci bowiem mogą – z pewnymi ograniczeniami – uczestniczyć w transakcjach finansowych już od 13 roku życia – mówi Mariusz Kuliński, prodziekan Wydziału Nauk Społecznych i Technicznych Akademii Nauk Stosowanych w Bielsku-Białej. – Przez organizację tego typu zajęć, zresztą realizowanych nieodpłatnie, przemawia chęć wsparcia nauczycieli, docenienie odpowiedzialności towarzyszącej nauczaniu w tych jakże szybko zmieniających się czasach.