Coraz bliżej wakacje. Wielu z nas wyjedzie na nie trasą S1 w kierunku Słowacji. Niestety, w tym roku jeszcze nie skorzystamy z nowych tuneli na odcinku Przybędza-Milówka, czyli na tzw. obejściu Węgierskiej Górki.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaawansowanie prac na brakującym, 8-5 kilometrowym obcinku drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką osiągnęło ponad 75 proc.
Na trasie znajdą się dwa tunele: w masywie Białożyński Groń o długości ok. 1000 metrów i w masywie Barania o długości ok. 830 metrów. W zasadzie tunele będą aż cztery, gdyż w każdym kierunku jazdy są one niezależne od siebie. Wszystkie są już wydrążone, obecnie trwa betonowanie obudowy zasadniczej tuneli. Operacja jest możliwa dzięki ogromnej, 150-tonowej stalowej konstrukcji ruchomego szalunku. Klika dni temu był on transportowany między tunelami. Ponad 3-kilmetrowy odcinek, obejmujący trzy estakady konstrukcja przebyła w 3 godziny.
W pierwszym tunelu, w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, betonowanie obudowy tunelu już się zakończyło. Trwają tu roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Do zakończenia prac budowlanych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia. Wykonawcy zaawansowanie prac szacują na ponad 65 procent.
Ku zakończeniu zmierzają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi ponad 95 procent. Na większości spośród 8 obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia. Najwyższa i najdłuższa estakada, licząca ok. 940 metrów, powstała nad ul. Zieloną w Węgierskiej Górce.
Z kolei na prawie 70% oceniane jest zaangażowanie przy pracach drogowych. Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic na węźle Milówka o dł. 0,45 km.
Przypomnijmy, że umowa z wykonawcami o wartości prawie 1,4 mld złotych podpisana została jesienią 2019 roku. z pierwotnym terminem zakończenia prac przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Jednak w trakcie robót przesunięto termin dopuszczenia do ruchu całego odcinka S1 na rok 2025.
Foto: GDDKiA