Jeszcze w tym miesiącu ma być ogłoszony przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych oraz wykonanie projektu budowlanego planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów.
W kwietniu tego roku unieważniono przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych. Przyczyną było zbyt nikłe zainteresowanie ze strony oferentów, a także zbyt drogie oferty. Tylko dwie oferty złożono w odniesieniu do jednego spośród 6 odcinków planowanej drogi, a niższa z nich przekraczała założony budżet o 70 proc. Pojawiły się nawet głosy, że wszyscy potencjalni oferenci są zaangażowaniu przy pracach związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym i po prostu nie mają czasu. Krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który prowadzi inwestycję, zapowiedział później spotkanie z potencjalnymi wykonawcami.
Jak się dowiedzieliśmy, w ciągu dwóch tygodni ma być ogłoszony przetarg, który obejmie nie tylko przeprowadzenie badań geologicznych. – Od razu ogłoszony będzie przetarg na wykonanie projektu budowlanego. Wcześniej przetargi na te zadania miały być ogłoszone osobno – informuje Kacper Michna z krakowskiego Oddziału GDDKiA.
Przypomnijmy, Beskidzka Droga Integracyjna, czyli liczący 61,41 km odcinek drogi S52, przebiegać będzie przez tereny województw śląskiego (obszar powiatu bielskiego) i małopolskiego. Powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Będzie to droga dwujezdniowa, o szerokości pasa ruchu 3,5 m, natomiast pasa awaryjnego – 2,5 m. Szerokość poboczy ma wynosić 1,8-2,3 m. W ramach budowy BDI ma powstać m. in.: 25 mostów, 66 wiaduktów, 13 estakad, ściana oporowa o długości prawie 216 m, 13 przepustów i przejść dla zwierząt oraz 18 przepustów drogowych. Trasę podzielono na 6 odcinków, z których pierwszy, długości 11,15 km, połączy węzeł Bielsko-Biała Hałcnów z węzłem Kęty. W sumie powstanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Ciągle jednak nie wiadomo, kiedy ruszy budowa, chociaż już w 2018 r. wydana została prawomocna decyzja środowiskowa. GDDKiA zapowiada, że Beskidzka Droga Integracyjna powinna być gotowa między 2030 a 2033 rokiem. To kolejny podawany termin, warto bowiem tylko przypomnieć, że w 2010 r. GDDKiA zapewniała, że BDI będziemy jeździć już w 2014 r.