W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
KulturaBB

Śpiewali radośnie

Śpiewali radośnie

W niedzielne popołudnie w kościele ewangelicko-augsburskim Zbawiciela zakończył się 18. Międzynarodowy Festiwal Chórów im. Kazimierza Fobera Gaude Cantem. Najwięcej nagród w festiwalowym konkursie i tę najcenniejszą - Grand Prix - zdobył tym razem Chór Politechniki Poznańskiej Volantes Soni.  

Śpiewający akademicy z Poznania prowadzeni przez Pawła Łuczaka zostali też zdobywcami Grand Prix nieoficjalnego jury składającego się ze studentów chóralistyki, otrzymali również Złoty Dyplom w kategorii chórów akademickich.Zaprezentowali się publiczności jako ostatni zespół podczas finałowego koncertu, a zachwyceni słuchacze prosili o bis. Radość ze zwycięstwa studenci manifestowali głośno i radośnie, przyjmując liczne i zasłużone gratulacje. Powody do radości miał także drugi zdobywa Złotego Dyplomu w kategorii chórów akademickich – Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, który poprowadził brawurowo Wojciech Pławner w zastępstwie dyrygentki Iriny Bogdanovich.Ten chór otrzymał też nagrodę Biskupa Diecezji Bielsko-Żywieckiej Romana Pindla za najlepszą interpretację utworu o charakterze sakralnym i nagrodę biskupa Adriana Korczago, zwierzchnika Diecezji Bielsko-Żywieckiej, za najlepszą interpretację utworu polskiego. Pięknie w strojach ludowych prezentował się najlepszy w kategorii chórów seniora chór Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej im. Janiny Marcinkowej z Cieszyna pod wodzą Wojciecha Trefona, który swą interpretacją piosenek Moniuszki rozpoczął finałowy koncert. W kategorii chórów dziecięcych gorące brawa, Złoty Dyplom i nagrody odebrała wzruszona dyrygenta chóru Armonia z Prevezy Anelia Stefanova. Dziewczęta z dalekiej Grecji też usłyszeliśmy podczas koncertu.

 Chór Politechniki Poznańskiej Volantes Soni
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego

- Gaude Cantem osiągnął w tym roku pełnoletniość. Może nie była to najliczniejsza edycja, bo zgłosiło się  tylko 11 chórów, ale cieszę się bardzo, że przez trzy dni chóralny śpiew rozbrzmiewał nie tylko podczas koncertu inauguracyjnego, przesłuchań konkursowych w sali bielskiej szkoły muzycznej, ale w wielu innych miejscach – domach pomocy, kościołach, ośrodkach kultury. Zorganizowaliśmy też tradycyjnie warsztaty chóralne – powiedział dyrektor festiwalu Krzysztof Przemyk.

- Festiwal dobiegł końca. Spotkali się na nim ci wszyscy, dla których śpiew chóralny jest niezwykle ważnym elementem życia. Dźwięk chóralny jest czymś wyjątkowym, specjalnym, zupełnie odmiennym od dźwięku instrumentalnego. Dźwięk chóralny tworzymy w sobie, w nim przekazujemy emocje, oddajemy całych siebie – podkreślał prof. dr hab. Stanisław Krawczyński z krakowskiej Akademii Muzycznej, przewodniczący jury.

Chór Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej im. Janiny Marcinkowej z Cieszyna

- Dziękuję za konsekwencję, upór, zaangażowanie w tworzeniu tego festiwalu przez tyle lat. Te podziękowania składam na ręce pana dyrektora Krzysztofa Przemyka - mówił ks. biskup Paweł Korczago, jeden z patronów honorowych festiwalu i fundator jednej z nagród.

Od 2021 roku Gaude Cantem znajduje się w gronie siedmiu najstarszych i uznanych polskich konkursów chóralnych, których laureaci konkurują w stolicy Wielkopolski o Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu.

Głównym organizatorem festiwalu jest Oddział Bielski Polskiego Związku Chórów i Orkiestr razem z Regionalnym Ośrodkiem Kultury w Bielsku-Białej, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Jasienicy i Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Krzysztof Przemyk podziękował gorąco jurorom, patronom honorowym, sponsorom i współpracownikom oraz oczywiście wszystkim chórzystom. Festiwal odbył się dzięki środkom finansowym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Kultury), Samorządu Województwa Śląskiego, Gminy Bielsko-Biała i Powiatu Bielskiego.

Dziecięcy chór Armonia z Prevezy (Grecja).

 

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart