W roku 2024 Miejski Zarząd Dróg planuje kontynuować trwające inwestycje oraz podjąć kilka nowych działań. Czego mogą spodziewać się mieszkańcy?
Wśród kontynuowanych projektów inwestycyjnych w roku 2024 odnajdziemy działania zgodne z Wieloletnią Prognozą Finansową. Jest to podstawa realizacji zadań MZD. Na tej liście znajdziemy: budowę wiaduktu nad linią kolejową 139 (rozbudowa ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego), drugi etap rozbudowy ul. Pocztowej i Startowej, pierwszy etap rozbudowy ul. Krzemionki (przebudowa urządzeń odwadniających, w tym budowa dwóch przepustów i umocnień wzdłuż cieku wodnego), a także przebudowę ul. Schodowej i rozbudowę drogi dla rowerów i pieszych wzdłuż ul. Partyzantów (wykonawca inwestycji został już wyłoniony, a prace mają ruszyć wkrótce – zaraz po ustaniu zimy).
Rok 2024 ma być także czasem rozpoczęcia nowych inwestycji, które będą realizowane w tym i kolejnych latach. Tutaj mówimy przede wszystkim o dwóch miejscach. Pierwsze z nich to ul. Brodzińskiego. Jak wynika z odpowiedzi na nasze pytania udzielonych przez MZD, w sprawie remontu (przebudowy) tej ulicy trwa postępowanie przetargowe. Otwarcie ofert jest przewidziane jeszcze w lutym, a zadanie będzie realizowane w bieżącym roku. Kolejnym miejscem, na którym swoją uwagę skupi Miejski Zarząd Dróg będzie ulica Piastowska. Jej rozbudowa planowana jest na lata 2024-2027, a dziś znajdujemy się na etapie postępowania przetargowego.
W ramach przebudowy Piastowskiej istotnym elementem będzie realizacja inwestycji spółki AQUA. „Pierwszym etapem robót będą roboty związane z przebudową infrastruktury podziemnej, w szczególności kanału sanitarnego na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Juliusza Słowackiego” – dowiedzieliśmy się w MZD. Ten etap planowany jest do realizacji w roku 2024. W kolejnych latach zmiany w kanale sanitarnym będą kontynuowane aż do ul. Listopadowej. Na przyszłe lata zaplanowano także roboty ściśle związane z infrastrukturą drogową. Więcej o tej inwestycji pisaliśmy tutaj
„Inwestycja ta jest kluczowa dla Miasta ze względu na zły stan nawierzchni jezdni i chodników, niewystarczające dostosowanie istniejących rozwiązań do warunków ruchowych, w tym poruszania pieszych i rowerzystów, ale również na zły stan techniczny infrastruktury podziemnej, co negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców. Dzięki realizacji zyskamy przebudowany odcinek drogi na długości około 2 km, powstaną 4 ronda zostanie przebudowanych 17 skrzyżowań” – poinformował nas Miejski Zarząd Dróg.
MZD nie wyklucza szerszego zakresu prac. Wiele zależy jednak od dostępnych środków. Tutaj „piłka” leży po stronie władz miasta, które planują zabiegać o środki w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego. Zależnie od skali sukcesu w tej materii możemy spodziewać się więc także: „rozbudowy infrastruktury rowerowej, w szczególności rozbudowy ścieżek rowerowych na głównym ciągu krajowej trasy rowerowej nr 17 na linii północ-południe tj. wałami przeciwpowodziowymi w kierunku Czechowic-Dziedzic, a także w kierunku Gminy Wilkowice wraz z bezpośrednim połączeniem do planowanej przez ościenną gminę – drogi rowerowej” oraz „rozbudowy inteligentnego systemu transportowego (ITS), w szczególności włączenia kolejnych skrzyżowań do systemu sterowania ruchem, budowy kolejnych aktywnych tablic informacji pasażerskiej (TIP) oraz tablic informacji parkingowej”.
Jeśli miasto znajdzie lub zdobędzie dodatkowe fundusze, np. z budżetu państwa lub funduszy celowych, to możliwe będzie zrealizowanie takich inwestycji jak woonerf na ulicy 1 Maja oraz doświetlanie przejść dla pieszych. O woonerfie szerzej pisaliśmy tutaj