Osoby, które poniosły straty w wyniku obecnej powodzi, mogą już ubiegać się o pomoc. O formie pomocy oraz sposobach jej uzyskania poinformował bielski MOPS. Wczoraj także pojawiła się deklaracja ze strony rządu. Poza tym o pomocy ze swej strony udzielanej przedsiębiorcom powiadomił Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Pomoc udzielana przez MOPS
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej poinformował wczoraj, że deklaruje wsparcie nie tylko o finansowym charakterze. Co ważne, nie ma co zwlekać, bowiem wniosek może być złożony nie później niż do 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej.
O szczegóły udzielanego wsparcia można zapytać osobiście w placówce przy ulicy Karola Miarki 11 w Bielsku-Białej lub też telefonicznie pod numerami telefonów: 33 49 95 633, 33 49 95 645, 33 49 95 692, 33 49 95 686, 33 49 95 634, 33 49 95 641.
Oferowana pomoc finansowa dzieli się na pomoc doraźną i pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Pomoc doraźna może zostać przyznana do wysokości 6 tys. zł (w budynkach mieszkalnych, w podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych), jeśli osoby znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane środki własne.
Pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego to kwoty do 200 tys. zł w przypadku budynku mieszkalnego i do 100 tys. zł w przypadku budynku gospodarczego. Przy czym, budynek mieszkalny to również budynek gospodarczy, jeżeli służy zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych rodziny (np. jest przeznaczony do hodowli niewielkiej liczby zwierząt gospodarskich na własne potrzeby żywieniowe). Natomiast budynek gospodarczy, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza lub służy jako garaż czy lokal usługowy, nie kwalifikuje do wspomnianej formy pomocy.
Pomoc przyznawana jest na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Do wystąpienia z wnioskiem o pomoc na remont i odbudowę uprawnieni są: właściciele budynku lub lokalu mieszkalnego, osoby mające spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu, najemca lokalu mieszkalnego, osoba, wobec której ustalono prawo dożywocia lub służebność mieszkaniową, a także osoba, która jest dzierżawcą budynku gospodarczego.
W trakcie wywiadu środowiskowego pracownicy MOPS-u ustalają:
- sytuację dochodową, rodzinną, majątkową, zdrowotną członków rodziny;
- zasoby finansowe rodziny pozwalające na zabezpieczenie potrzeb czy poniesionych strat we własnym zakresie;
- czy dana nieruchomość / mieszkanie było ubezpieczone, a jeśli tak, na jakim etapie jest sprawa dotycząca wypłaty i wysokość ubezpieczenia;
- rzeczywiste szkody - należy wskazać zniszczenia wymagające usunięcia w celu dalszego użytkowania lokalu (np. dokumentacja fotograficzna), brak możliwości usunięcia przez rodzinę powstałych strat w ramach posiadanych środków własnych i możliwości wsparcia ze strony rodziny, fundacji itd.
Przyznanie pomocy finansowej:
- pomoc może być przyznana niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi;
- planowana pomoc finansowa (wysokość) jest uzależniona od tego, czy rodzina może zabezpieczać swoje potrzeby bytowe w lokalu związane z żywieniem, higieną, kontynuowaniem nauki przez dzieci, zapewnieniem opieki medycznej i zakupem leków;
- wysokość pomocy uzależniona jest również od wyceny rzeczywistych strat i zgłaszanych potrzeb z uwzględnieniem sytuacji osób starszych, niepełnosprawnych oraz dzieci;
- zasiłek celowy nie może być traktowany jako rekompensata lub odszkodowanie za straty powstałe w wyniku zdarzenia losowego;
- pomoc nie przysługuje na remont/odbudowę budynku w budowie, domu rekreacyjnego i letniskowego.
Niezależnie od pomocy finansowej, pracownik socjalny może wskazać miejsca, gdzie udzielana jest pomoc psychologiczna lub inna pomoc specjalistyczna oraz schronienie.
Deklaracja pomocy przez premiera
Nie wiadomo jeszcze, jak pomoc finansowa udzielana przez MOPS będzie realizowana w kontekście pomocy zadeklarowanej wczoraj przez premiera Donalda Tuska. Ten poinformował o możliwości składania przez powodzian wniosków o pomoc doraźną w wysokości 10 tys. zł , z czego kwota 8 tys. ma pochodzić z tytułu pomocy społecznej, a 2 tys. z zasiłku powodziowego. Pomoc ta ma być wypłacana w zasadzie „od ręki”. Premier podał również, że osoby poszkodowane będą mogły wnioskować o kwotę 100 tys. zł na remont mieszkania lub odbudowę pomieszczeń gospodarczych i do 200 tys. zł na odbudowę budynków mieszkalnych. O pomoc można zgłaszać się do władz gminy, w której dana osoba mieszka i gdzie poniosła straty.
Bardzo możliwe, że wysokość pomocy zadeklarowanej przez premiera jako wyższa zastąpi pomoc oferowaną przez MOPS. Jednak o szczegóły trzeba będzie pytać.
ZUS dla przedsiębiorców
Z inną formą pomocy dla przedsiębiorców wystąpił Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Prowadzący firmy, dotknięci powodzią, mogą skorzystać również z możliwości umorzenia opłacania składek. Dotyczy to jednak tylko składek na własne ubezpieczenie. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek.
Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w Oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS). Dodatkowo od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00 pod numerami telefonu 33 82 53 134 i 768 764 576 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.
Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.