W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Nie tylko tory – 117 c.d.

Nie tylko tory – 117 c.d.

O linii kolejowej nr 117 i o awariach, które spotykają kursujące na niej pociągi, pisaliśmy przed tygodniem, co można przeczytać tutaj. Rzecznik Polregio, spółki zajmującej się organizacją przewozów na tej trasie, wskazał jako przyczynę utrudnień m. in. stan infrastruktury. Za tę z kolei odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, do której oczywiście zwróciliśmy się z pytaniami o obecne działania oraz plany na przyszłość, które pozwolą poprawić jakość połączeń na linii 117.

Jak informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK S.A., spółka prowadzi prace, dzięki którym sukcesywnie podnosi standard podróży na linii kolejowej Bielsko-Biała – Kraków. Z jej słów wynika, że średni czas przejazdu pociągiem między Bielskiem a Krakowem to obecnie 128 min, wcześniej natomiast przejazd był o 5 minut dłuższy. Ze swej strony musimy tu dodać, że obecnie czas „czystego” przejazdu, po odliczeniu postoju na stacjach to ponad 140 minut (z postojami ponad 3 godz.). Jednak należy uwzględnić utrudnienia wynikające z prowadzonych prac. Przeliczyliśmy to, korzystając z obowiązującego rozkładu jazdy PKP.

– Przygotowaliśmy studium wykonalności obejmujące cały odcinek linii nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna – tłumaczy Katarzyna Głowacka. – Rewitalizacja objęła już szlak Wadowice – Andrychów oraz budowę mijanki w Barwałdzie Średnim. Ten zakres został zakończony. Efektem przebudowy 12 km torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizacji blisko 30 przejazdów kolejowo-drogowych i budowy mijanki są sprawniejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże regionalne oraz dalekobieżne między województwem małopolskim i śląskim. Ponadto, na przełomie lat 2022 i 2023 wyremontowaliśmy stację Kozy, dzięki czemu zwiększył się dostęp do kolei dla podróżnych.

Z otrzymanej informacji wynika również, że w zeszłym roku spółka zakończyła budowę nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej, która zapewnia sprawniejszy ruch kolejowy, eliminując konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, co zapewne pamiętają wszyscy podróżujący kiedyś tą trasą. W efekcie możliwy jest obecnie bezpośredni przejazd pociągów na trasie Kraków – Bielsko-Biała – Kraków, co skróciło czas jazdy z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej.

Rozpoczęły się także prace na odcinku Bielsko-Biała – Kęty, w ramach których przewidziano naprawę toru na 11-kilometrowym odcinku linii kolejowej, przebudowę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Efektem ma być utrzymanie przejezdności linii oraz podniesienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Co ważne dla pasażerów, prędkość pociągów wzrośnie z obecnych 60 km/h do 80 km/h, a to przełoży się na skrócenie czasu jazdy o kilka minut.

I to tyle, przynajmniej na razie. Zadania, które dotyczą kontynuacji prac na linii kolejowej 117 na terenie województw małopolskiego i śląskiego (tj. Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice - granica województwa oraz granica województwa – Bielsko–Biała Główna) znajdują się bowiem obecnie na liście rezerwowej w grupie projektów regionalnych „Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032)”. Ich realizacja będzie jednak zależała od pozyskania odpowiednich środków na ten cel.

Czy obecne prace w perspektywie kilku lat przyniosą wyraźne polepszenie jakości komunikacji kolejowej na linii 117 z Bielska-Białej do Krakowa? Na efekty trzeba poczekać. Tymczasem można się przyjrzeć kolejowym połączeniom alternatywnym przez Katowice czy Czechowice-Dziedzice, co obiecujemy niebawem uczynić.

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart