W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Na kolejowym szlaku (część 2)

Na kolejowym szlaku (część 2)

Dzisiaj trasę z Żywca do Zwardonia szybkie pociągi pokonują w ok. 70 minut zatrzymując się po drodze aż 14 razy, powstało bowiem 9 nowych stacji i przystanków kolejowych. Niektóre budynki dworcowe jeszcze stoją i choć nie tętnią już kolejowym życiem a ich fasady straszą swoim wyglądem, to są niemymi świadkami dawnej świetności. Czy w tej lub innej formie powróci do nich życie?  

Z informacji uzyskanych u źródła (Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Wydziału Współpracy z Mediami PKP SA) wiemy, iż PKP S.A. nie ma planów modernizacji i przywrócenia obsługi podróżnych w dawnym budynku dworca – Bielsko-Biała Wschód. Jeśli chodzi o dawny dworzec Bielsko-Biała Wapienica (budynek jest zagospodarowany – znajduje się w nim lokal mieszkalny i komercyjny) to jest on położony przy stacji, na której obecnie nie zatrzymują się pociągi, w związku z tym nie jest brany pod uwagę w planach inwestycyjnych spółki. Z kolei były dworzec Bielsko-Biała Mikuszowice jest położony na nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Do czasu zakończenia niniejszego procesu przed odpowiednie organy administracji – uniemożliwia to podjęcie jakichkolwiek decyzji, co do przyszłości tego budynku. Obecnie nie możemy również przesądzić o przyszłości byłego dworca w Łodygowicach (obecnie trwa postępowanie sądowe dotyczące części działki zajętej pod drogi, na której zakończeniu modernizacji linii przez PKP PLK S.A., wtedy też nie wykluczamy powrotu do rozmów z samorządem). Budynek byłego dworca Wilkowice Bystra nie jest już własnością PKP S.A. Został on przekazany na rzecz samorządu w 2021 roku. I choć od tego czasu minęły 3 lata to budynek dalej straszy swym wyglądem i zionie pustką.

W sierpniu 2023 r. PKP SA ogłosiły kontynuację PID (Programu Inwestycji Dworcowych) na lata 2024-2030. Lista podstawowa w całej Polsce obejmuje 150 budynków dworcowych. W województwie sląskim na liście tej ujęto 9 dworców kolejowych: Bytom, Chorzów Batory, Jaworzno Szczakowa, Kłobuck, Kobiór, Mysłowice, Piasek, Zebrzydowice oraz najbardziej interesującą nas Milówkę. Jest też, obejmująca 6 pozycji, lista rezerwowa. Nie ma na niej, niestety, żadnego obiektu dworcowego w naszym regionie. Nie wiemy zatem jaki los czeka nie ujęte w PID dworce kolejowe przy liniach 139 i 190. 

A może warto skorzystać z doświadczeń samorządowców z Wisły, którzy pod koniec 2014 roku wykupili od PKP budynek dworca wraz z gruntem i przystąpili do rewitalizacji. Dzisiaj w jednej jego części znajduje się Restauracja „Browar Wisła”, w drugiej centrum przesiadkowe wraz z informacją turystyczną. 

Gdyby do 2030 roku ziściły się plany PKP SA i przy okazji wszystkie budynki kolejowe przy obu liniach zatętniły życiem to Kolejowy Ring PL-CZ-SL byłby znakomitym transgranicznym produktem turystycznym i wraz  z górską pętlą The Loop podniósłby atrakcyjność naszych gór.

 

Pierwszą część tekstu na kolejowym szlaku można przeczytać tutaj.

 

foto: Michozord, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart