22 września obchodzimy jako Dzień Bez Samochodu. Alternatywą dla samochodu jest komunikacja publiczna, w Bielsku-Białej – komunikacja autobusowa.
W 2023 roku na funkcjonowanie transportu publicznego Bielsko-Biała przeznaczyło w budżecie 90,4 mln złotych, czyli o 14,4% więcej niż w poprzednim roku. Wzrost funduszy nie oznacza jednak, że zwiększa się ilość tzw. wozokilometrów (czyli liczby kilometrów przejechanych przez autobusy MZK), lecz jest przeznaczony na pokrycie drastycznie rosnących kosztów, przede wszystkim paliwa i kosztów pracy.
W 2023 roku operator bielskiego transportu publicznego, czyli MZK, prognozuje wykonanie pracy przewozowej w wymiarze 7 612 151 wozokilometrów. Niestety, oznacza to spadek w porównaniu do ostatnich lat: w 2020 roku autobusy MZK przejechały łącznie 7 726 488 wozokilometrów, w 2021 roku -7 820 927, a w ubiegłym roku – 7 759 288.
Zwiększyła się za to stawka, płacona z budżetu za każdy kilometr kursu autobusów MZK. W 2022 roku wynosiła 10,18 zł, natomiast w tym roku już 11,88 zł.
Pozytywnym zjawiskiem niewątpliwie jest wzrost wpływów ze sprzedaży biletów, tym bardziej, że od dwóch lat nie było w Bielsku-Białej podwyżki cen. Uzyskanie w I półroczu br. ponad 14 mln zł ze sprzedaży biletów (w porównaniu z 11,3 mln zł w I półroczu 2022) jest efektem wzrostu liczby przewiezionych pasażerów. Jest to o tyle zrozumiałe, że po pandemicznych obostrzeniach do korzystania z autobusów wrócili uczniowie, pojawili się też w znacznej liczbie uchodźcy wojenni z Ukrainy. Porównując pierwsze półrocze obecnego roku do roku poprzedniego, widoczny jest wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 195 tysięcy osób. Od stycznia do końca czerwca bielski MZK przewiózł 10 776 320 pasażerów. Należy jednak zwrócić uwagę, iż do przedpandemicznego poziomu jeszcze wiele brakuje: w 2019 roku w I półroczu przewieziono ponad 13 milionów pasażerów.
W bieżącym roku MZK wprowadził szereg zmian w organizacji transportu publicznego, niektóre z nich zostały przyjęte z zadowoleniem, inne natomiast budzą sprzeciw części mieszkańców. Do najważniejszych zmian w ostatnim okresie można zaliczyć m.in.
- Zwiększenie częstotliwości kursowania linii nr 1, 8 i 16 w wakacyjne weekendy oraz linii nr 4 w godzinach porannego szczytu
- Uruchomienie linii nr 34 w soboty, niedziele i święta
- Zmiany tras przejazdu linii nr 10 (na terenie Wapienicy) oraz linii nr 13 (w związku z zamknięciem wiaduktu na ul. Kwiatkowskiego)
- Likwidacja linii P1 (obsługującej strefę przemysłową)
Jeśli chodzi o infrastrukturę przystankową to w bieżącym roku wybudowano jeden nowy peron dla wsiadających i wysiadających (na ul. 3 Maja naprzeciw hotelu Prezydent), postawiono 4 nowe wiaty Przy Warszawskiej, Łagodnej i dwie przy Partyzantów), a 5 wiat poddano kompleksowemu remontowi. Doraźne remonty, takie jak wymiana siedzisk czy zadaszeń, objęły 20 wiat. Blisko 300 wiat zostało umytych i kompleksowo wysprzątanych. Niestety, nadal problemem pozostaje wandalizm. Rozbite szyby trzeba było wymienić w 20 przypadkach, a 45 razy służby MZK musiały usuwać graffiti czy nielegalne reklamy na wiatach.
Z nowinek technicznych warto zwrócić uwagę na głosowy odczyt najbliższych odjazdów autobusów, dostępny w aplikacji OnTime (rozkłady.bielsko.pl). Jest to duże ułatwienie dla osób niewidomych i niedowidzących.
Od stycznia br. zlikwidowano kasę biletową MZK przy ul. Sukienniczej, zastępując ją Punktem Obsługi Pasażera, zlokalizowanym przy ul. Krasińskiego, dostosowanym do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
Z kolei od 19 maja działa nowy sposób dystrybucji biletów: pasażerowie doczekali się wreszcie mobilnych kasowników, w których można dokonać bezgotówkowej transakcji. W nowych kasownikach, zamontowanych w każdym autobusie (w przegubowcach po dwa), można kupić bilet jednorazowy, czasowy 60-minutowy, czasowy 24-godzinny, bilet za bagaż oraz bilet weekendowy „Rodzina+”. Niestety, już od stycznia pasażerowie nie mogą używać kart płatniczych w biletomatach stacjonarnych, zamontowanych na przystankach (pozostała tylko płatność gotówką).
Kierowcy MZK testowali kilka typów autobusów elektrycznych, jednak w skład taboru firmy weszły w marcu tylko dwa krótkie SOLARIS Urbino 9 LE, służące do przewozu uczniów i dzieci z niepełnosprawnościami. Autobusy noszą nazwy „Bolek” i „Lolek”.
Na podstawie informacji Wydziału Komunikacji UM w Bielsku-Białej
Foto: MZK BIelsko-Biała