W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
GospodarkaBB

16 milionów za kilometr

16 milionów za kilometr

Powstanie nowa nawierzchnia torowa, kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych, przejazdów i nowe przystanki. Rusza rewitalizacja linii 190 z Bielska-Białej do Skoczowa. 

W towarzystwie polityków i samorządowców umowę na rewitalizację trasy do Skoczowa podpisali w czwartek na Dworcu Głównym w Bielsku-Białej prezes PKP PLK Ireneusz Merchel i prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.

Linia Bielsko-Biała – Skoczów została zlikwidowana w 2009 roku. Rewitalizacja 22 kilometrów trasy kosztować będzie 350 mln zł netto. 85 procent pochodzi z budżetu państwa przez program Kolej Plus, a resztę przekażą samorządy. - Tak naprawdę w wielu miejscach rośnie tam teraz las. Cała infrastruktura jest do wymiany. W niektórych miejscach przewidujemy lekką korektę przebiegu linii, choć nie wykroczy ona mocno poza istniejący obrys – powiedział Ireneusz Merchel. 

Zapewnił, że zaraz po podpisaniu umowy PKP PLK przystąpią do przygotowania przetargu na realizację dokumentacji projektowej. - Zakładamy, że ogłosimy go w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy. (…) Średnio procedury trwają około pół roku. (…) Wiosną 2024 roku podpiszemy umowę. Wykonawca otrzyma maksimum trzy lata na wykonanie dokumentacji. (...) Czas samej realizacji szacujemy na około dwa lata. (…) Rok 2028 jest realny, że pojadą pierwsze pociągi – mówił prezes.

Jarosław Klimaszewski, prezydent Bielska-Białej zaznaczył natomiast, że uruchomienie kolejowego połączenia ze Skoczowem jest niezbędne dla dalszego rozwoju regionu. 

Na dobrą współpracę rządu i samorządu, która doprowadziła do podpisania umowy zwrócił uwagę Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu. – Pozwala ona na realizację przedsięwzięć, które kiedyś wydawały się nieosiągalne. Rewitalizacja linii 190 z Bielska-Białej do Skoczowa, a w szerszej perspektywie – pomiędzy Cieszynem a Krakowem, jest takim przykładem – mówił, zwracając uwagę zarazem na politykę rządu Zjednoczonej Prawicy, który kładzie nacisk na rozwój kolei.

Pierwsze pociągi z prędkością do 80 km na godzinę, mają pojechać tą trasą końcem 2028 roku. Czas podróży z Bielska-Białej do Skoczowa wyniesie 36 minut, a z Bielska-Białej do Cieszyna - niecałą godzinę

Linia z Bielska-Białej do Skoczowa jest elementem połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem: Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków. Do tej pory modernizacja fragmentu szlaku znajdowała się na liście rezerwowej Programu Kolej Plus. Został jednak przesunięty na listę do realizacji. 

 


 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart