Budowę drogi ekspresowej S1 wizytowali kilka dni temu minister infrastruktury Dariusz Klimczak i jego zastępca Przemysław Koperski. Przekazali kolejne ważne informacje dotyczące tej drogi.
W poniedziałek 10-kilometrowy odcinek nowego przebiegu S1 między węzłami Brzeszcze i Oświęcim oraz kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia zostaną oddane do użytku. Dla bielszczan informacja ta nie ma większego znaczenia, gdyż nie zmieni to warunków jazdy na obecnej, zakorkowanej trasie S1. Jednak podczas wizyty ministrowie przekazali inne ważne informacje.
Potwierdziły się nasze wcześniejsze doniesienia o tym, że w październiku oddane zostaną do ruchu tunele, które pozwolą na ominięcie Węgierskiej Górki w drodze do słowackiej granicy. Przemysław Koperski podał dokładną datę: nową drogą kierowcy pojadą 20 października. Przypomnijmy, że kilkukilometrowy fragment trasy S1 między Przybędzą a Milówką to jedyny brakujący obecnie odcinek drogi szybkiego ruchu z Bielska-Białej do granicy w Zwardoniu.
Dobre wieści napłynęły także w sprawie budowy trasy S1 w kierunku Mysłowic. Jeszcze w tym roku oddany do użytku ma być nowy fragment drogi od Bielska-Białej do Dankowic i dalej do Brzeszcz. Oznacza to, że jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli dojechać nową drogą do węzła Oświęcim. Niestety nie oznacza to możliwości dojazdu do centrum Oświęcimia. Obwodnica tego miasta dzięki której będzie można dojechać od nowej trasy S1 do centrum oddana zostanie do użytku dopiero w połowie przyszłego roku.
Otwierany w poniedziałek fragmentu trasy S1 między Brzeszczami a węzłem Oświęcim będzie miał znaczenie dla ruchu lokalnego w okolicach Brzeszcz, Woli i Oświęcimia. Jednocześnie otwarty zostanie także fragment obwodnicy Oświęcimia od węzła na trasie S1 do ronda w Pławach. Będzie on jednak udostępniony kierowcom jedynie częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu. Nowy, ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy będzie w pełni dostępny tylko dla kierowców samochodów o wadze do 3,5 t, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub nową drogą ekspresową S1 do Woli i Brzeszcz.
Samochody jadące od strony S1 zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia. Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.
Cała droga S1 nową ścieżką z Bielska-Białej do Mysłowic oddana będzie do użytku na przełomie 2026 i 2027 roku.